Hjärta av jazz av Sara Lövestam
Sid. 296
 
Steffi spelar bas. Hon är smart, bra på texter och hon älskar Povel Rammel. Hon är egen. En egen, riktig person. Inte som de andra i skolan. De förstår henne inte. Inte alls. Faktiskt så hatar de henne.
En dag träffar Steffi en gammal man, Alvar Svensson. Han är gammal jazzmusiker. Han förstår. Och berättar, berättar om sin tid i andra världskrigets Stockholm och musikvärlden under 30-40 talet. 
I musiken så möts de. De spelar skivor på Alvars vev grammofon och han lär Steffi att spela walking bass.
 
Jag var besviken på Hjärta av jazz. Men det var nog förmodligen för att jag inte väntade mig en högstadie- berättelse om mobbare, offer och de "populära" gängen i skolan. Det är jag lite trött på att läsa om. Det som däremot är spännande i den här historien är när Alvar berättar om hur det var i Stockholm under krigstiden. Om mörklaggda fönster, bomber, ransoneringar och om musiklivet, jazzklubbarna och danserna.
 
 
Jag hade nog uppskattat den mer om jag var 13 år gammal, eftersom jag ändå tycker om musik och historia. Det är fortfarande spännande att läsa om Stockholm under 30-40-talet utan att kriget är i fokus, att bara höra om vardagen under den tiden. Det är de delarna av berättelsen som jag hela tiden väntar på.
bok, hjärtaavjazz, jazz, läsa,

Kommentera

Publiceras ej