Mina hjältinnor. Eller vad jag lärt mig av att läsa för mycket av Samantha Ellis
 
Sid. 266
 
Utgiven år 2014
 
Det här är en bok om böcker. Skriven av manusförfattaren Samantha Ellis som bestämmer sig för att läsa om sina gamla favorit romaner, de med kvinnliga huvudkaraktärer-hjältinnorna från hennes barndom, ungdom och nu vuxenliv. Hon skriver om hur hon tänkte och kände kring dessa kvinnor när hon läste boken för första gången, var hon själv befann sig i livet just då och hur hon känner inför dem nu. 
 
 
Hon börjar med Den lilla sjöjungfrun, som offrar både sina ben och sin röst för att kunna vara med en snubbe som sen bara låter sig luras och blir kär i en annan tjej. Sjöhäxan lovar att om Den lilla sjöjungfun dödar prinsen ska hon få tillbaka sin fiskstjärt och återvända till havet, men hon klarar inte av det och (spoiler) förvandlas till havsskum. Det låter ju faktiskt inte så där super kul. Och Inte  låter det som någon hejare till hjältinna och förebild heller. Offrar allt som är hon, för en man som inte förtjänar det. Då har nog ändå Disney skapat en starkare hjältinna som faktiskt kämpar och får som hon vill. 
 
 
Ellis berättar som klassiker som Svindlande höjder, Borta med vinden, Glaskupan, Stolthet och fördom och en massa andra böcker som jag inte ens hört talas om. Det är lite svårt att hänga med i resonemang om karaktärer som en inte känner till, med jag blir också sugen på att läsa många av böckerna som hon tar upp. Det är en väldigt inspirerande bok (om en gillar böcker) och hon får mig att också vilja fundera lite djupare kring karaktärerna jag läser om. Varför tilltalar de mig? Är det för att jag kan känna igen mig själv? Eller för att de inte alls är som jag? 
 
 
Jag hade den här boken som en läsa-på-bussen-bok, vilken passade bra eftersom den är ganska liten och lätt, och efter som det inte är en skönlitterär bok, utan varje kapitel handlar om en bok/hjältinna, så gör det inget om en läser lite "hackigt". 
Tack vare den här boken så har jag en ny läslissta jag ska försöka ta mig igenom! Det blir spännande!
bok, book, läsa, read,

1 kommentarer

NORRSKEN EMMA

21 Apr 2017 09:45

mysigt de ser ut =)

ha en bra dag
kramiz

Svar: Det samma till dig! :)
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej