Huset vi sjön av Kate Morton

Sid. 441

Utgiven år 2015

 

Som oftast i Kate Mortons böcker handlar även denna om familjehemligheter, mysterium,  generationer och tidshopp där nu och då vävs ihop.

 
 
Under 1933 så förvinner en liten pojke spårlöst vid en midsommarfirandet vid familjens lantgods i Cornwall. Han återfinns aldrig och storasyster Alice och resten av familjen blir sig aldrig mer lik.

2003 så åker polisen Sadie Sparrow för att vila upp sig hos sin morfar i Cornwall. Av en händelse upptäcker hon det gamla, övergivna godset och får höra om det ouppklarade fallet från 1933, och bestämmer sig för att börja gräva vidare i historien. Hon försöker kontakta storasystern Alice, som nu är en erkänd deckarförfattare. Men hon verkar ovillig att prata om det förflutna som hon så länge försökt fly från. Döljer hon någonting?

 
Jag gillade den här boken super mycket! Den har allt det som jag älskar! Den utspelar sig i Cornwall och London, mord, deckarförfattare, historia, engelsk överklass och den är lite klurig. Morton lägger ut ledtrådar och beten åt en som ibland kanske är lite väl tydliga för att jag ska nappa på dem. Men sen vänder den ändå, och jag får tänka om kring vad som egentligen hände den där midsommaraftonen.
 
 
Jag listade dock ut det till slut, och det är så tillfredsställande när en har rätt! Men det får ju inte vara för uppenbart heller, men det tycker jag hon gör bra i den här boken! Väldigt bra! 
bok, book, läsa, läsglädje, lästips, read,

1 kommentarer

Jeanette

03 Sep 2017 20:55

Tack för tipset på denna bok. Roligt och hitta fler bokintresserade bloggare :)

Svar: Ja, men det samma! Vad roligt!! :D Då kan vi kanske tipsa varandra lite gran! ;)
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej