När jag var hemma och hälsade på min mamma under semestern så visade hon mig en ny grej som hon hade börjat med, och som hon trodde skulle passa mig. 
Så tog hon fram en skrivbok. "Det här är en Bullet Journal", sa hon. "Vet du vad det är?"
 
Nej, det visste jag inte. Men nu vet jag! Hur kan jag ha missat?
Jag hade aldrig hört talas om det förut men efter lite sökningar på datorn så fattade jag att detta ju är en stor grej! Det finns hur mycket som helst att titta på och folk över hela världen håller på med Bullet Journaling. 
 
 
Så vad är Bullet Journal?
Enkelt förklarat så går det ut på att en gör sin egen kalender, helt från grunden i en vanlig skrivbok.
Det kan vara vilken skrivbok som helst. En med randigt eller rutigt papper, en med blanka blad eller med prickiga sidor. Namnet Bullet Journal kommer från de här prickade böckerna, men det går som sagt bra med vilken bok som helst.
Det är en kalender, men det är också så mycket mer än bara ett ställe där du kan hålla koll på dagar och tider! Det är en dagbok. Det är ett skissblock. Det är ett sätt att hålla koll på ditt liv och dina vanor. Det är där du kan anteckna och göra upp listor. 
 
 
Det finns massor med förslag på olika Habbit trackers en kan göra (googla) för att hålla koll på träning, sömn, humör och ens månadsvanor. Hur ofta umgås jag med vänner egentligen? Hur ofta handarbetar jag? När var det senast som jag bakade något?
En kan göra en årsplan, en utgiftskontroller, sparmål, boklistor, stickdiagram, sömnobservationer osv. Det finns säkert hundra olika listor och tackers en kan göra, allt utefter sina egna önskemål. Allt samlar du i din Bullet Jornal. 
Det finns också en "nyckel" men olika symboler för att hålla koll på dina aktiviteter,när du har gjort dem, om du har flyttat eller ställt in aktiviteten. Men det är inte nödvändigt att följa den nyckel. Du kan lika görna ha dina egena syboler för dina olika aktiviteter. 
 
 
Hur börjar en med Bullet Journal?
  • Skaffa en skrivbok. Om du vill rita mycket i din Bu Jo så välj en med blanka eller prickiga blad.
  • Leta fram alla dina bästa och finaste pennor, gärna många olika färger och tjocklekar.
  • Titta på youtube, instagram och pinterest för att få inspiration om hur du vill lägga upp din Bu Jo.
  • Låt kreativiteten flöda!
  • Var inte rädd för att testa. Det finns inget rätt eller fel. Det är Din Buller Journal. Du bestämmer!
 
Tips:
  • Välj gärna ett färgtema för varje månad. Det ger ett mer sammanhängande intryck och gör det lättare att orientera sig mellan de olika månaderna.
  • Skissa med blyerts innan du fyller i med annan permanent penna. Det finns inget jobbigare än att ångra sig eller göra "fel" när det redan är för sent!
  • Börja med att göra ett index, om din bok inte redan har ett.
  • Gör sen en års-översikt, göra ett månadsuppslag och sen skriva in vecka för vecka.
  • Gör listor och sätt upp mål årsvis, månadsvis eller veckovis.
  • Gör Habbit trackers som du fyller i varje dag. Om du vill så kan du dela upp det i jobbrelaterade vanor och privata vanor. (Super kul tycker jag!)
  • Om något känns fel eller onödigt. Strunta i det till nästa vecka/månad. Du kanske egentligen inte har något behov av att veta hur många glas vatten du dricker varje dag? Vad vill du ta reda på om dig själv? Vad vill du lista för något?
  • Testa många olika upplägg för varje vecka. Tillslut hittar du något som passar dig!
 
Det är inte svårt, och en behöver inte vara bra på att rita eller så. Det går lika bra att använda klistermärken och mönstrad tejp för att liva upp sidorna lite. men det tar lite tid att planera och strukturera upp sin bok. Så jag rekommenderar igen att titta på bilder och videos med inspiration. Vissa som håller på med Bullet Journal är ju konstnärer, och en behöver ju inte riktigt lägga sig på deras nivå, men det är ändå bra att se vad andra gör och att inspireras lite av andras upplägg och tips. 
 
 
Det →här← tycker jag är en jätte bra video som visar grunderna inom Buller Journaling på ett tydligt och enkelt sätt! 
 
 
Jag har bara precis börjar på min, och experimenterar fortfarande med hur jag vill ha det och vilket upplägg som passar mig. Det kommer nog ta några månader innan jag hittar min stil. Men det är också det som är det roliga ;att alla månader och veckor kan se olika ut!
Ibland kanske jag inte har så mycket att göra, så då tar jag en vecka per sida, men om jag vet att det kommer hända mycket en vecka så kan jag göra ett dubbeluppslag över just den veckan! Så att jag har mycket plats att skriva och anteckna.
 
 
Jag har också gjort en boklista på vilka böcker jag har läst, en lista med Kreativt skapande som jag vill göra och som jag en kan pricka av. Och under Augusti har jag haft en sida där jag skriver en menig om dagen, som en liten dagboksanteckning om dagen. Och så älskar jag att ha en Habbit tracker att fylla i! Jag känner att jag får mycket bättre uppsikt över min tid och vad jag faktiskt gör under dagarna!
 
 
 
Jag kommer försöka uppdatera månadsvis och visa hur jag lagt upp min Bullet Journal framöver. Hoppas ni också tycker det ska bli kul och att ni inspireras till att själva prova på detta. Allt som behövs är en bok och en penna!
 
Lycka till, nu kör vi!
 
DIY, bulletjournal, kreativ, skapa,

18 kommentarer

Evelyn

30 Aug 2017 16:53

Så fin presentation! Fina bilder! Heja dig! 💜

Svar: Åh, tack!! Ja det ska bli kul att fortsätta med detta! Jag vill ju se bilder på din också!! ;)
Sofie Mortensen

Jenny

03 Sep 2017 20:34

Vad otroligt fint det blev! :) Otroligt inspirerande också! Underbar blogg!

Svar: Åh, tack så mycket! Och det samma! Så fina matbilder du tar! :)
Sofie Mortensen

Jeanette

03 Sep 2017 20:56

Jag använder en bujo och det är trevligt att kunna planera på ett kreativt sätt.

Svar: Vad roligt! Ja, eller hur?! Jag bläddrar i min hela tiden!
Sofie Mortensen

Johanna

03 Sep 2017 21:02

Snyggt! Har varit sugen på en ett tag nu efter att ha kollat på flera videos om såna. Bara att titta på dom gör att man känner sig mer organiserad ☺️ Verkar så bra för att komma in i nya vanor!

Svar: Haha! Ja, det är sant! Jag tycker det är skönt att kunna se konkret vad jag lägger min tid på! Då jag jag ju också se om det är något jag vill prioritera mer i mitt liv! Det är super kul! Du borde prova! ;)
Sofie Mortensen

ddianasliv.blogg.se

03 Sep 2017 21:03

Härligt, snyggt och inspirerande inlägg! Jag har ett tag funderat på om jag ska börja, men är lite osäker på om tiden räcker till. Får se hur det blir! Verkar iaf väldigt roligt.

Svar: Tack så jätte mycket! Ja, lite tid tar det allt! Men det beror också på vilken nivå en vill lägga sig på, och hur mycket en vill utsmycka sin bujo. Ibland är ju det enkla snyggast! Du kan ju alltid köpa någon billig skrivbok bara för att testa på lite och se hur det känns! Om en tycker det är kul så kan det ju faktiskt vara värt att lägga tid på! ;)
Sofie Mortensen

Netti Starby

03 Sep 2017 21:49

Åh vilken rolig idé och så fint det blev! :-D

Svar: Tack så mycket! Det är faktiskt väldigt roligt att pyssla med! ;)
Sofie Mortensen

m

04 Sep 2017 00:58

Hmmm först tänkte jag att näää jag skriver ju inte ens vanlig dagbok. Men när jag kom fram till habit tracker så blev det plötsligt lite mer lockande.

Jag ska suga på karamellen ett tag. Kanske att jag vill ha en sån där bullet journal iaf.

Svar: Ja, alla trackers är nästan det roligaste tycker jag! Och skönt att kunna se lite konkret vad en faktiskt lägger sin tid på! Du kan ju bara prova lite i nån "vanlig" skrivbok som du har hemma? Det är super kul!
Sofie Mortensen

JossanHaugen

04 Sep 2017 01:30

Jag har en vän som använder sig av detta. och hon är väldigt tycktig och hennes kalender är så fin. Tyvärr så är så dålig på att skapa...

Svar: Men en behöver ju inte vara bäst på att rita eller skapa! Det är det som är så bra! Enkan göra det till precis vad en vill! Om du inte vet riktigt hur du ska lägga upp den eller hur du ska komma igång, så sök runt lite på nätet och välj något som ser "enkelt" ut. Din vän vill säker hjälpa dig också! ;)
Sofie Mortensen

film&serier bloggen

04 Sep 2017 07:57

Älskar att kolla på sånna videos - om man ändå vore så duktig som dem är :) p.s gillar din bullet journal väldigt mycket! d.s

Svar: Åh, tack så mycket!! :) Men en behöver inte vara "duktig"! En kan ju lägga sin Bullet journal helt efter sin egen nivå, och beroende på hur mycket tid en vill lägga på den! Som sagt..alla kan ju inte vara konstnärer! ;)
Sofie Mortensen

Mia

04 Sep 2017 11:04

Vilket härligt inlägg, väldigt fint & inspirerande!
Känner att jag bara måste testa göra detta nu :D

Svar: Åh, vad roligt att höra!! Ja!! Det tycker jag verkligen att du ska göra!! Kul att du blev inspirerad!
Sofie Mortensen

veckomagasinet anne von porat

04 Sep 2017 12:10

Jag älskar också pyssel

Svar: Jag med! Vad roligt! Då skulle du säkert gilla bullet journal! Vecko-pyssel! ;)
Sofie Mortensen

Louise

04 Sep 2017 14:40

Har använt det här sedan första januari i år och är fast! Helt underbart användbart koncept, som verkligen går att anpassa helt efter hur ens liv ser ut just då.

Svar: Eller hur? Det är ju super kul med en så personlig kalender/dagbok. Och så kreativt sätt att hålla koll på sitt liv lite! ;)
Sofie Mortensen

Petra Olsson

05 Sep 2017 18:16

Detta är så himla kul att börjat lite smått själv men får inte till det riktigt:) så fint du gjort och det är verkligen smart att skriva ner allt i en bok.

Svar: Tack! Vad roligt! Ja, det är lite trixigt i början innan en hittar sin stil och upptäcker hur en vill ha det. Vissa vill ju ha massor med färg och täckningar, medans andra föredrar ett enklare upplägg med mer struktur. Jag hade några test månader och bara testade allt jag tyckte såg fint ut, och håller fortfarande på att experimentera lite, men det kommer ju bli olika varje gång ändå. Och de är ju det som är så kul! :)
Sofie Mortensen

Jessica

06 Sep 2017 11:48

Jag hittade det här via youtube för snart ett år sedan! Så kul att andra svenskar också börjat upptäcka bujo!

Svar: Ja, det verkar bli större och större hela tiden! Kul att fler upptäcker det. Jag såg det ju för första gången i somras!
Sofie Mortensen

pernillasandstrm.blogg.se

06 Sep 2017 13:43

Snyggt och vilka bra tips 🙂 Måste nog ta mig i kragen jag med 🙂

Svar: Tack så jätte mycket! :D Ja, det kan ju i alla fall vara värt att prova ett tag och se om det är något för dig! Testa tycker jag! ;)
Sofie Mortensen

ida

06 Sep 2017 17:12

Jättefin! Tack för inspo :)

Svar: Tusen tack! Kul att du blev inspirerad! Ska du kanske testa? ^^
Sofie Mortensen

JossanHaugen

19 Sep 2017 04:49

Jag har faktiskt börjat med en egen nu! Jag hoppas att det ska bli bra, och att jag ska komma ihåg att skriva i den :) Tack för inspo :)

Svar: Åh, vad roligt att höra! Hoppas du kommer tycka om det! Ska bli spännande att se hur det blir!
Sofie Mortensen

Madde

14 Nov 2018 16:42

Asså, wow, stalkade verkligen din blogg ändå till slutet haha - men GUD vilket bra inlägg! Jag blir alltid så pepp av andras bujo inlägg, och tänker att jag ska börja men har aldrig riktigt fattat hur man gör.
Det här var verkligen inspirerande!
Kram på dig

Svar: Haha! Men, åh, vad fint sagt! Alltså det är super kul tycker jag! Skönt med lite struktur på sitt liv, och jag tycker det är lite meditativt att sitta och skapa alla uppslag också. Alla borde prova! Det finns som sagt tuuuusen videos och instagrammare om Bujo! Kolla runt! Hoppas du kommer igång! Kram till dig! Hoppas du har det bra!
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej