Jellicoe road av Melina Merchetta
Sid. 384
Utgiven 2006
 
Det är territoriekrig, mellan skolan, "jellisarna" och kadetterna. Möten hålls, förhandlingar inleds och överrenskommelser görs och gränserna bevakas. 
Den föräldralösa Taylor har blivit ledare för skolan dess elevhems organisation i kriget, och ska leda dem mot seger. En dag försvinner Hanna, som Taylor bott med under sin skoltid, utan att ta något avsked och utan att lämna någon information om var hon ska eller varför. Samtidigt återkommer en gammal bekantskap in i Taylors lov, den nya ledaren för kadetterna. Hanna försvinner med information om Taylors tidigare liv,och kanske har kadetten med sig information om Taylor som hon själv inte visste om. 
 
Varför lämnade hennes mamma henne utanför 7-eleven när hon var 11 år? Vad hände med kompisgänget som hennes mamma och pappa var med i? Taylors förflutna börjar sakta nystas upp...
 
 
 
 
Jellicoe Road är ganska rörig. Det tog tid för mig att komma in i berättelsen pga alla olika namn på karaktärer, elevhem, orter, städer och smeknamn på karaktärer. Det är olika kompisgäng i olika tider. Jag skulle behöva en karaktärsbeskrivning att bläddra tillbaka till hela tiden. Vem var Tate? Just det, det var han! Vad gjorde Webb nu då? Ja, just det!
Till en början handlar det också mest om territoriekriget och om vem som har rätt till klubbhuset, vilket inte känns så spännande, men när fler pusselbitar kommer fram om Taylors bakgrund blir det mer intressant. Det tar också ett tag innan jag lär känna Taylor. Vem är hon? Varför ska jag bry mig om henne? Det känns som att det tar ett tag innan man knäcker koden om hur den här ungdomsromanen ska läsas. Men när det är gjort så dras man in, och till slutet blir jag väldigt berörd. Jag kan tänka mig att den skulle göra sig bra som film. Jag skulle vilja ha den som en blandning av Döda poeters sällskap och Kalle Blomkvist, fast lite allvarligare, och i Australien..?