Mitt liv som pingvin av Katarina Mazetti
Sid. 224
Utgiven år 2008
 
 
Det här är en sån där mys-bok. En "feelgod." En sån som är lite rolig och underfundig, med väldigt olika och tydliga karaktärer som av någon konstig anledning möts, och som totts alla odds till slut finner varandra. Blir vänner eller älskare. Sådana historier är ganska förutsägbara, men ibland tycker jag det är skönt att läsa något lättsmält. Något som inte är så avancerat och som jag blir glad av. 
 
 
I den här historien möts de på en polarresa. På ett stort skepp på väg mot Antarktis. Det är tre huvudkaraktärer som vi får följa, en gammal äventyrs-tant, en sorgsen, skild man och en överhurtig och pojkaktig, kvinna. Två av dem bär på hemligheter, och inte så roliga sånna.
 
 
Men ombord på skeppet finns det ju fler massagerare, och ibland kommer det kapitel som handlar om dem. De är skrivna i kursiv stil för att särskilja dem från de andra. Författaren skriver i inledningen att den här boken kan en läsa både på brädden och på tvären, vilket betyder att en lätt kan hoppa över de kursiva kapitlen om en tycker det blir för rörigt, de är fristående och för inte historien framåt, så en kan klara sig med att bara läsa de "vanliga" kapitlen. Det tycker jag är en rolig och fyndig detalj som ger boken en annan dimension. Men jag läste så klart alla kapitel i boken. Om jag nu ska läsa så vill jag ju läsa hela boken!
 
Betyg 3/5
bok, book, läsa, read, te, tea,

Kommentera

Publiceras ej