Nybyggarna av Vilhelm Moberg
 
Sid. 589
 
Utgiven år 1956
 
Jag håller ju så sakteliga på att läsa Utvandrarna serien. Förra sommaren läste jag den ett och två, och nu har jag läst ut den tredjedelen i Vilhelm Mobergs serie, nämligen Nybyggarna.
Nu har Kristina och Karl Oskar bott i Amerika c. 7 år, fått flera barn, byggt flera hus och Kristina försöker fortfarande göra sig hemmastadd. Denna del handlar också om Karl Oskars bror, Robert och hans sökande efter guld. En får följa Kristinas oror över att bli gravid om och om igen, och hur hon längtar hem till Sverige, och om hur Karl Oskar försöker höja deras levnadsstandard. Det blir börskrash i Amerika, och Karl Oskar röstar på Abrham Lincon i valet. 
 
 
 
Jag gillar den här serien. De är inte jätte spännande, men mycket intressanta och tänkvärda. Språket är inte tradigt utan ganska lättläst, och det är roligt att deras tal är skrivet på småländska, även om det i den här boken blandas upp med ganska många engelska ord. Vilket också är roligt att läsa, hur de börjar blanda ihop språken. Det ända som blir lite trisst är när någon karaktär plötsligt bestämmer sig för att berätta en rolig historia på 5 sidor som inte egentligen har något med handlingen att göra. Men det kan en ju faktiskt hoppa över om en vill! ;)
 
 
Om någon är sugen på att läsa dessa så är ett tips att lyssna på soundtracket till Kristina från Duvemåla samtidigt! Jag har haft de låtarna i huvudet hela tiden när jag har läst. En märker väldigt tydligt var de har fått insipration till vissa låtar. Sång texten står nästan ordagrant i boken! ;)
 
Nu har jag bara sista delen kvar. Men först ska jag läsa några andra böcker i mellan.
 
 

Kommentera

Publiceras ej