En egnelsman i Paris av Nicolas Barreau
 
sid. 284
 
Utgiven år 2011
 
Det här är en supermysig bok! Men om du inte har läst den ännu, så vänta! Spara den! Spara den tills i jul! Den utspelar sig nämligen under vinter och jultid. Även om historien inte kretsar runt just julhelgen, så är den inäddad i snö, kyla och varma halsdukar. 
 
 
Jag väntade så klart med flit med att läsa den här boken tills det blev sommar. Jag sparade den och trodde att det skulle vara lite som Rosengädda; perfekt sommarläsning! Och den var ju mysig, absolut! Jag gillade den jätte mycket, men det var bara så typiskt att jag sparat den just för sommarläsning. Jag tycker annars att det är så svårt att hitta "Julböcker" som utspelar sig kring, eller som handlar om julen (förutom Charles Dickens En julsaga). Men här är alltså ett super mysigt tipps att läsa i vinter!
 
 
Som en förstår av titeln så utspelar sig boken i Frankrike, Paris, där Aurèlie driver en liten restaurang. Hon har ärvt den av sin far som nyligen gått bort, och hennes pojkvän har lämnat henne för en annan. Livet är inte på topp.
 
 
En dag hittar Aurèlie boken En englesman i Paris, i en bokhandel. Det konstiga är bara att boken verkar handla om henne själv. Hon känner igen beskrivningen av sin klänning, sitt hår, sina smycken, och boken utspelar sig till och med på hennes restaurang! Hmm..?
Då börjar sökandet efter den engelske författaren Robert Miller. Vem är han? Varför vet han så mycket om henne? Och varför går han inte att få tag på? 
 
 
Jag slukade den här boken. Den är väldigt lättläst, ganska förutsägbar men ack så charmig! En kul bonus är att man i slutet av boken får med alla recept som Aurèlie tillagar i sin restaurang! Mycket bra feelgood inpacketerad i snö, varma koppar med te och böcker! Vad mer kan en begära? 
bok, book, böcker, läsa, read,

1 kommentarer

Linnéa

28 Jun 2017 17:58

Låter som en supermysig bok! Jag vet bara en bok till som utspelar sig i juletid (som jag inte läst än) och den heter Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden :)

Svar: Åh, vilket bra tips!! Den ska jag spara då, och läsa när det faktiskt närmar sig jul! ;)
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej