Jag måste bara tipsa om några läskiga och spännande poddar som jag har blivit beroende av och lyssnat sönder! Vill sprida dessa till hela världens skräck-fantaster! Eller ja, skräck och skräck, men de som gillar det det mys-rysiga i alla fall. Jag älskar det! Nu lyssnar jag dagligen när jag äter frukost, tränar (Man springer snabbare med något läskigt i öronen) eller när jag lagar mat.
 
Jag har länge tyckt om att titta på skräckfilm, men jag tror att jag blivit lite mer känslig och lite mer rädd av mig under de senaste åren. Vet inte riktigt vad det kan bero på, men då är i alla fall de här poddarna ett bra substitut. För det är så läskigt. Men jag kan bara inte sluta lyssna!!!!
 
 
1) Creepypodden 
 
Creepypodden produceras av SR, och leds Jack Werner. Där får man höra spökhistorier på olika teman i varje avsnitt. De flesta historierna är hämtade från internetsidor där användare kan publicera egenskrivna historier eller upplevelser. Den finns också en del lyssnarberätteler. Exempel på teman som tas upp är Getmannen, Sånt som barnen ser, Vem där? eller En skogsvaktares berättelser. Vanligtvis består ett avsnitt av 2-3 kortare berättelser och avlutas med en lång historia.
 
Det jag tycker är trist med creepypodden är att det känns verkligen som berättelser skrivna av en författare. Spökhistorier. Såna man läste när man var barn, fast anpassade för vuxna. Det finns också en hel del märkliga och skumma berättelser som mest är konstiga. Men då är man inte beredd när det plötsligt kommer en riktigt läskig en! Jag brukar inte fatta att de är läskiga tills jag ska sova och kan då bara tänka en viss historia som fastnat. En sak som är bra är att det finns många avsnitt att lyssna på. Och även om många är rätt skumma, så ryser jag hela tiden medans jag lyssnar! OCH jag kan inte sluta!
 
 
 
 
 
2) Spöktimmen 
 
Två tjejer -Linn och Jenny- sitter och spelar in sin podd på Stockholms riksarkiv. I varje avsnitt tar de upp olika övernaturliga fenomen, mystiska försvinnanden och olösta gåtor. Till skillnad från creepypodden så tar de bara upp verkliga händelser, som det sen finns olika teorier kring. Till exempel diskuterar dem de mest hemsökta husen, olösta mord och mystiska ljud som finns inspelade.  De delar också med sig om många egna upplevelser eller berättar om sådant deras vänner och familjer varit med om, vilket ger en ännu mer autentisk upplevelse, och som ger en känslan av att man är med i rummet och hänger med dem.
 
Jag brukar inte tycka om poddar där två sköna kompisar sitter och pratar skit och skrattar åt varandras skämt. (Sigge och Alex låter som det tråkigaste i världen.) Men här tycker jag inte att det gör någonting. Kanske för att det inte handlar om dem. Utan vad de har att berätta. Men istället för att berätta historier skrivna av författare så får man här höra som saker som folk säger sig ha upplevt på riktigt, och det är just det som gör denna podden läskig. Sen kan man ju så klart diskutera om personerna som hävdar att de upplevt något kanske ljuger. Men det är lite otäkt med alla olösta mord, försvinnanden och mystiska fotografier som det inte finns någon förklaring på. Så spännande!!!
 
 
 
 
3) De dödas röster
 
Det här är den bästa podden. Punkt. De dödas röster är en dramaserie från SR. Det är en dokumentär gjord av en journalist som återvänder hem för att undersöka mordet på en av sina bästa vänner. Vännen blev mördad på 90-talet och nu söker hon upp sitt gamla kompis-gäng för att se om hon kan hitta några glömda ledtrådar. Kanske missade polisen något?
 
Det här låter som en vanlig kriminalare. Men det är SÅ MYCKET MER!! Det finns övernaturliga element (som jag älskar), och 90-talets rädsla och oförståelse för rollspel och skräckfilmer är också en stor del av historien. Den är så välskriven, välproducerad och med så himla bra skådespelare, att jag trodde det var på riktigt! Jag trodde det var en riktig dokumentär! Och det var så läskigt och så spännande, och sen började det bli lite för otäkt. "Nej! Det kan inte vara sant! Det får inte vara sant!", tänkte jag och blev livrädd. Men det var det ju inte sant...Men så pass välgjord är den! Jag har redan lyssnar på den 3 gånger med olika kompisar, för jag försöker visa den för alla. Jag ryser lika mycket varje gång!! 
 
 
 
(Om detta inte skulle vara nog så finns också en nyare podd som jag inte hinnit lyssna in mig på ännu. -Den ska handla om Ufo:n och vara bserad på verkliga händelser. Får se om det är något att ha!)
 
 
 
 
 
creepypodden, dedödasröster, lyssna, podd, poddcast, spökhistorier, spöktimmen, tips, ufopodden,

Kommentera

Publiceras ej