I helgen var jag hälsade på min mamma som bor ute på landet i Norrköping. Det är samma hus där jag växte upp när jag var liten, så det är alltid roligt att åka tillbaka dit.

 
 
Nu bor hon där med sina djur, och i trädgården finns både äppelträd och päronträd, och på sommaren bigarråer och smultron. Men denna höst blev det nästan bara päron. Äppelblommorna förstördes tyvärr av frosten.
 
 
 
Men nu vimlar hela gräsmattan av ätmogna päron, så min bror, Simon och jag fick i uppgift att samla ihop lite av dem.
 
 
 
Alltså tänk egentligen vad lyxigt att bara kunna ta med sig sin lilla korg ut i trädgården och fylla den med frukt! Ibland får en bara stanna upp och försöka förstå hur bra en har det egentligen. Det fanns hur mycket päron som helst!
 
 
 
Hösten är så härlig med alla färgglada löv, och den låga, gyllene solen.
 
 
Ronja följde också med ut på päronjakt.
 
 
 
 
Den korgen fyllde vi snabbt!
 
 
Sen så blev det päronpaj med vaniljsås! Mums!

 

höst, paj, päron,

3 kommentarer

Fredrikapåvinden

02 Nov 2017 19:16

Men alltså vilken idyll!!!!

Svar: Ja, eller hur? ^^ Lyxigt!
Sofie Mortensen

Linnéa

03 Nov 2017 10:00

Vad mysigt det ser ut! Päronpajen ser ju bara för smaskig ut :)

Svar: Ja, det var jätte gott med päron i. Känns som att det annars är vanligast med äpple-paj, men det går ju faktiskt lika bra med päron! :)
Sofie Mortensen

Evelyn

04 Nov 2017 10:42

Så fina bilder! Ni kommer ju snart igen, då kan vi göra fler päronkakor!
Älskade unge! Kram mamma! 😃💜💜💜

Svar: Ja, det får vi göra! Kanske...päron saft..eller päron-marmelad/sylt? Päron - mos? ^^
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej