Agatha Christie noveller av Agatha Christie:
  • Diomedes hästar
  • Den blå pelargonen
  • Döden i floden
  • Ett vattentätt alibi
Utgivna mellan åren 1929-1947
 
Sid. sammanlagt 128
 
 
Här har vi alltså en liten novellsamling från novellix. Det är sant det som står på baksidan av lådan, "En litterär pralinask". 
 
 
 
Det är verkligen som en liten chokladask! Och just den här är fylld med kluriga deckar-godbitar. 
 
 
Jag tänker inte gå igenom varje novells handling, med om en har läst eller sett något av Agatha Christie så förstår en principen. Ett mystiskt fall där ledtrådarna läggs ut systematiskt en efter en, men som är synliga endast för novellens dektektiv, i stort sett omöjligt för oss läsare att lista ut...förutom en! Jag klurade ut vem mördaren var i Döden i floden. Men det var bara för att det var den enda karraktären som presenterats men som inte var misstänkt...hmm!
 
 
Lite så kan en tänka tänka över lag i hennes böcker. Den en minst anar. Det svåra är alltid att komma på varför den begår brottet. Det brukar ofta vara väldigt invecklat och fullt av familjehemligheter, stulna identiteter och kemi. 
Jag älskar det! 
 
 
Jag älskar att titta på Miss Marple eller Poirit, som finns filmatirede och som tv-serie. Det är så mysigt, trots att det handlar om mord. 
 
 
Jag har inte läst noveller förut, men jag måste erkänna att jag gillar det. Litteratur i fick-format! Ganska roligt ändå! Och de är så himla fina! Jag har två till novellsamlingar som väntar i bokhyllan. Får se när jag ska smaska i mig dem. 
 
agathachristie, bok, book, läsa, noveller, novellix, read,

1 kommentarer

Linnéa

06 Oct 2017 11:33

Åh jag älskade tre av novellerna i den novellsamlingen. Diomedes hästar var den enda som inte föll mig i smaken, jag tyckte den var väldigt svårläst och förvirrande. Tycker också det är kul att läsa noveller, fast när man hittar en riktigt bra en så bli man alltid så besviken när den är slut ;)

Svar: Ja, den var så annorlunda jämfört med de andra, det var ett så otydligt problem som skulle lösas! Haha! Ja, det är sant! Tur att det finns så många! ;)
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej