YES!!! Jag gjorde det! Jag tog mig ut i skogen. Och jag hittade den! Svampen! 
 
 
Jag har försökt att fråga runt ett tag om var man kan plocka svamp i Göteborg, men ingen som jag pratat med visste några bra svampställen. 
 
 
 
Jag var så sugen på att ge mig ut i skogen, och när jag beklagade mig för pappa om att det nog inte skulle bli något svampplockande för mig så sa han att "finns det en skog så finns det svamp! Om du bara tar dig ut i skogen så kommer du hitta den!"
Säkert?
 
 
 
I söndags såg det ganska gått ut på himlen, men jag bestämde mig ändå för att ge mig iväg och hoppades att jag skulle slippa regn. Jag gick upp till skogsområdet runt Delsjön, och just som jag kom dit så började solen lysa! Det blev prefekt svamp-plockar väder! 
 
 
 
Och visst fanns det många svampar, men inga ätbara. Jag fick leta en bra stund innan jag hittade en liten trattkantarell. Men när jag väl hittat en, så såg jag plötsligt att det fanns massor! 
 
 
 
Wow! Vilken tur! Kantareller är verkligen skogens guld. 
 
 
 
 
Jag är så glad över att jag prickade in rätt dag! En ledig söndag, med milt, soligt väder. Jag var ute hela dagen och plockade en kasse trattisar. Det är ju kul att hitta massa svamp, men inte lika kul att rensa dem sen.
När jag kom hem gjorde jag en svamp-macka till kvällsmat, och nu ligger resten på tork. 
 
 
Jag ska försöka laga någon god kantarellsoppa i veckan också!
Mums!
 
höst, natur, skogen, svamp, svampplock, utflykt,

Kommentera

Publiceras ej