Efter min lyckade svamputflykt fick jag med mig massor med svamp hem. Men det betyder ju också att en måste ta hand om det sen. Först rensa, och sen spara på något sätt.

 

 

 
 
Jag valde att torka min svamp. Jag bredde ut dem på lite papper och lät dem stå så någon vecka tills de torkat ihop och pappret sugit upp vätskan. Prefekt! Och så lätt! Sen kan en bevara svampen i en fin glasburk.
 
 
 
 
Vissa steker upp svampen i lite smör och fryser in dem, men jag tyckte det kändes lättare att torka.
 
 
 
 
Jag kokade en super god kantarellsoppa och frös in några portioner av den istället. Den blev så god! Superkrämig och smaksatt med purjolök och rosmarin. Mums!!
kantarell, svamp, trattkantarell,

1 kommentarer

Felicia

24 Oct 2017 17:40

Vad stora dina torkade svampar blev. Mina brukar krympa till nästintill intet efter några dagars torkning. Men jag tycker också om att torka hellre än förvälla :)

Svar: Ja, det känns lite smidigare. De sköter ju sig själva! ;)
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej