I helgen var jag långledig och tack vare ledig tid och ljustimmar, så fick jag lite feeling och tog tag i ett projekt som jag tänkt på ett tag. Ända sedan jag spann mitt eget garn så har jag planerat att färga det!

Jag har rådslagit med Google och med mamma, och till slut kände jag att jag vågade testa. Jag har bävat lite inför färgandet eftersom det tar så lång tid och det är så många steg en ska gå igenom. Men egentligen så sköter sig ju det mesta av sig själv. Det är bara att prova!

 
 
Jag ville ha en gul nyans, helst lite senapsgul (vilken överraskning) så jag valde att färga med skal från gul lök. Vet inte egentligen inte om det lämpar sig för att färga garn med. När jag har försökt läsa om färgning så nämns mest växtfärgning med olika blommor och växter, och jag hittade faktiskt inte något recept med gul lök. Men det var mammas förslag, så jag tänkte att det nog skulle gå bra ändå.
 
 
Men först av allt så måste en förbehandla garnet lite, det kallas för att beta garnet. Jag valde att beta garnet med Alun, som en kan köpa på apoteket, men det verkar finnas fler sätt. Jag läste att en skulle använda 10g alun per 100g garn. Men eftersom jag inte har någon våg så höftade jag bara lite.
 
 
Betningsmedlet ska lösas upp i vattnet, och när garnet har lagts i ska det värms till ca. 80-90 grader under en timmes tid. Låt svalna. Skölj sedan ur och antingen torka eller färga direkt.
 
 
Sen är det i stort sett samma sak med lökskalen. Även här är det oklart hur mycket skal en ska ha, det beror ju på vilken nyans en vill ha, så jag gick lite på känn bara. De ska värmas upp till 80-90 grader i en timme. Sila bort skalen och låt svalna.
 
 
Jag blev lite orolig över att vattnet blev så rött!
 
 
 
Och så är det bara i med garnet! Se till att det blir helt genomblött och låt det sedan återigen värmas till 80-90 grader i ca. en timme. Låt svalna och låt torka.
 
Klart!
 
 
När jag tog upp det ur färgbadet såg garnet orange ut, och jag tänkte att "ja, ja. Det var ju inte det jag tänkte mig men det kan ju vara coolt!" Men efter att ha låtit det torkat under natten och tog jag fram det på morgonen så…Wow! Det var ju exakt så jag ville ha det! Det blev precis så som jag hade föreställt mig!
 
 
 
Vad är oddsen att det blir så pass bra när en bara chansar lite med alla mått, har för liten kastrull osv. Det tyckte jag var kul!

Tänk att det blev så lyckat!

 
 
Nu återstår ju bara den stora frågan: Vad ska jag skapa med det här ullgarnet nu då? Jag har nog i alla fall tänkt att jag ska sticka något. Men vet inte vad.
 
 
Svårt att veta vad det räcker till. Kanske ett par handledsvärmare? Och ett matchande pannband? Hmm…? Någon som har förslag?

 

 

DIY, färgagarn, garn, handarbete, skapa, stickglädje,

6 kommentarer

Anki

25 Jan 2018 21:58

Wow vad kul att det blev så bra! Så snygg gul aså! :D Och roligt att läsa om processen. Är verkligen själv sugen på att färga nåt garn!

Svar: Tack! Ja, jag blev rätt överraskad över resultatet faktiskt! ^^ ja, det var inte så svårt. Det tar ju som sagt lite tid, men det sköter ju sig självt när det väl är i grytan! ;)
Sofie Mortensen

Linnéa

26 Jan 2018 11:14

Vad kul att det blev ett så bra resultat trots att du bara chansade :) Färgen ser så mysig ut, tror det skulle passa bra som ett par handledsvärmare.

Svar: Ja, super kul! Trodde inte det skulle bli så bra! Ja, det blir nog ett par såna! ;)
Sofie Mortensen

bylijo.se

28 Jan 2018 22:59

Vad spännande att färga garn. Det har jag aldrig gjort. Färgen blev jättefin.

Svar: Tack så mycket! Ja, det var första gången för mig! Men det kan nog bli fler gånger. ;)
Sofie Mortensen

Fredrikapåvinden

29 Jan 2018 19:02

Vilken underbar färg garnet fick Sofie! Verkligen perfekt ju!

Svar: Eller hur?! Blev super nöjd! Så kul när det blir lyckat! :)
Sofie Mortensen

Klara

31 Jan 2018 17:57

Jättefint! Aha, så alun finns på apoteket, tack för den vetskapen.

Svar: Ja, det gör det! Men jag fick fråga efter det, då det inte fanns ute i butiken. ;)
Sofie Mortensen

Evelyn

14 Apr 2018 17:47

Så himla fint! Du är ju superduktig! Handledsvärmare blir nog bra. Du får komma hit och spinna mer garn snart? Kram från mamma 💜

Svar: Ja, så får det bli! Kanske i sommar kan vi göra tvål och spinna garn! :)
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej