Under våren har jag gått en keramikkurs på medborgarskolan i Göteborg. Det har verkligen varit superkul att på testa på ett nytt hantverk, och lera är så härligt att arbeta med. Jag kommer visa mer lite längre fram av vad jag har skapat under våren, men här är ett litet smakprov av vad jag har haft för mig på min kurs.

 
En bröst-kruka! Jag blev inspirerad av en bild jag såg på instagram och ville testa att göra en egen variant av det.

Den är skapad av en prickig, ljus lera och sen glaserad i en transparent glasyr med droppar av rosa på själva bröstvårtan.

Tekniken jag använt till denna är kavling. Alltså är det ett större stycke lera som jag kavlar ut och skurit till en jämn rektangel. Sen har jag lindat rektangeln runt en rund bottenplatta och nypt ihop ändarna. Då blir den så här slät och fin.

 
 
Jag är så nöjd med denna! Den blev nästan precis så som jag såg den framför mig i huvudet. De händer inte ofta ska jag säga! Brösten skulle kunna sitta liiite närmare varandra, men nu ser den lite mer abstrakt ut, vilket jag ändå gillar. 
 
 
Snart får jag hem resten av mina skapelser och då kommer ett lite längre inlägg om vad en kan skapa i lera.
DIY, handarbete, hantverk, keramik, kruka, krukor, lera, skapa,

Kommentera

Publiceras ej