Hej, allihopa!

Detta är min andra dag som sjukling.

Jag älskar hösten! Tror faktiskt att det är min favorit årstid med all vackra färger i naturen, varma stickae tröjor och sjalar, och rykande koppar med te. Men tyvärr så brukar ju hösten också komma med förkylningar. Och det är väl inte riktigt lika trevligt?

Så även denna gång.

 
Jag kände redan i söndags morse när jag vaknade att det var något o kroppen, så snabbt som attan gick jag upp och rörde ihop en sats med ingefärs-shot. Ett desperat försök att hålla förkylningen borta.

Här är receptet jag använde mig av:

 

  • 200g färsk ingefära
  • 1 liter vatten
  • 1/2 dl honung
  • 2 citroner 
 
 
1. Riv ingefäran grovt med skalet på och lägg den i vattnet. Värm upp, men inte över 60 grader, i 20 minuter. En ska inte koka vätskan, eftersom det gör att delar av allt det nyttiga i ingefäran försvinner.
 
2. Sila av ingefäran och blanda i honungen medan det fortfarande är ljummet

3. Låt svalna och pressa sedan i citronerna. Sila och häll i en flaska

4. Förvara i kylskåpet och utan problem kan den stå i en månad.

 

 
En kan ha i cilli också om en vill, men det hade jag ingen hemma. Men det ska jag definitivt prova nästa gång.
 
 
Som ni förstått så räckte det inte med ingefärsshot för att stoppa förkylningen den här gången. Men jag tycker ändå det känns uppfriskande att ta en liten shot till frukost, och ingefära är ju nyttigt även om förkylningen redan har blommat ut.
 
 
Men det kanske är lika bra att få den här sjukperioden överstökad nu direkt, så kan jag ägna mig åt att njuta av hösten på riktigt sen!
 
 
Jag ser fram emot härliga skogspromenader och svampplockning när jag blir frisk!
DIY, förkylning, höst, ingefära, ingefärsshot,

1 kommentarer

mammatillmirakel.blogg.se

25 Sep 2018 17:03

Ingefära is the sh(o)t ❤️

Svar: Eller hur! Så smaskigt och så nyttigt!! :)
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej