Hemma i Holken hade vi julafton i onsdags. Granen är obligatorisk för mig, och vi i Holken brukar döpa våran gran varje år. Den första granen i Holken var Holger, en kom Helga och årets gran blev Hulda. Hon är lite sned men annars sköter hon sitt jobb som julgran fint.
 
 
 
Förutom gran, så önskar jag alltid snö till julafton, vilken i stort sett aldrig går i uppfyllelse. Men ett litet tag fick det vara vitt ute. Det gör så stor skillnad tycker jag. Snön lyser upp i mörkret och det blir omedelbart julstämning. Kanske kan jag skymta lite vitt utanför fönstret idag..? Eller så är det bara önsketänkande.
 
 
Pricken över i:et för julstämningen är ändå levande ljus. Eller allt mys-ljus egentligen. Stearinljus, adventsljusstaken, adventsstjärnan och ljusen i granen. Det blir ju så mysigt! 
 
 
 
Mat är ju så klart en stor del också, men jag brukar alltid äta för mycket (eftersom det är så gott) och sen så mår jag illa istället! Jag lär mig aldrig hur mycket mat jag ska ta, dte blir samma sak varje år! Haha! 
Julmusik och julfilmer går i ett under december och det kan det få göra under julafton också. Det kan vara mysigt att avsluta kvällen framför en film, annars är det ju mysigt att spela spel tillsammans, men det brukar nog oftast bli på juldagen sen. 
 
 
Nu är jag hemma i Norrköing för att fira jul. Och det är nog den största delen för att det ska kännas som jul för mig. Att få komma hem. Att samlas med min familj. Det känns fint att jag har två hem. Ett barndomshem i Norrköping, och ett hem i Holken i Göterbog. Men det känns lika fint att få komma hem till båda. 
 
Nu måste jag gå och fylla på med lite godis i magen! Det kan jag inte få för mycket av under julafton. Hoppas ni alla får lite julstämning idag och till sist så vill jag önska en riktigt god jul! 
christmas, gran, jul, julafton, julstämning,

Kommentera

Publiceras ej