Just nu så väntar jag på en garnbeställning. Tanken är att jag ska sticka en kofta, men de hade inte tillräckligt inne av just det garnet som jag behövde, så beställningen är nu på väg! Men i väntan på garnet ville jag ha ett annat, litet projekt att handarbeta med.
Jag har faktiskt funderat ett tag på att gör en necessär eftersom den som jag har är typ 10 år gammal och ganska sunkig nu. Så bort med den och skapa en ny! 
 
 
 
Jag rotade igenom mina garnrester i jakt på inspiration. Jag brukar alltid ha massor med små nystan, rester från större projekt som blivit över och som inte räcker till så mycket, och som bara ligger. De små stumparna tänkte jag att jag skulle ta tillvara på. Jag hittade en del överblivet rostfärgat garn som jag stickade sockor och handledsvärmare av i höstas. Perfekt! Och till det några snygga kontrastfärger. 
 
 
 
Jag brukar skicka in mina skapelser till sypeppen, även om jag inte just syr så ofta, mest så virkar och broderar jag. Men denna månad har också Monthly makers tema tyg, så jag kände att jag kanske borde försöka mig på någon "tygigt" och "syigt" ändå. Svaret blev i necessärens foder! 
 
 
 
Också till fodret lyckades jag att ta tillvara på gamla rester. Det här tyget använde jag att klä in en stol med för länge sedan, men jag tycker det passade perfekt som foder. Det är alltid kul med mönster!
 
 
Jag blev riktigt nöjd! Det blev en väldigt personlig necessär och gjord med flera olika tekniker. Ett bra sätt att ta tillvara på rester tycker jag!
DIY, garn, handarbete, monthlymakers, sewityourself, sy, sypeppen, tyg, virka,

7 kommentarer

Grahnslöjd

12 May 2017 18:43

Vilket fint restgarnsprojekt och fodret är ju helt underbart!!!:)

Svar: Tack ska du ha! Ja, det är alltid härligt med mycket mönster och färg! ;)
Sofie Mortensen

Linnéa

22 May 2017 16:31

Åh vilken fin necessär!! Och vilket smart sätt att ta till vara på restgarner och gamla tygrester :D

Svar: Åh, tack så mycket! Ja, jag tycker ofta det är svårt att ta tillvara på rester, men det här är ju i alla fall en variant! ;)
Sofie Mortensen

Wilda

29 May 2017 10:03

Vilken underbar necessär. :) Det känns lite extra att du har tagit vara på restgarn och resttyg. Återbruk är ju så fint och bra! Gillar verkligen färgerna också!

Svar: Ja, eller hur? Jag brukar annars vara ganska dålig på att ta tillvara på rester, men det gick ju bra! Får fundera ut något mer en kan göra! Vad roligt att du gillade den! :)
Sofie Mortensen

Fredrikapåvinden

30 May 2017 08:29

Åh vad fint det blev Sofie! Superfina färger!

Svar: Vad roligt att du tyckte om den! Ja, älskar färgerna! ;)
Sofie Mortensen

Mikaela

01 Jun 2017 09:37

Vilken bra idé och bra sätt att ta vara på restgarner på! Snyggt blev det också!

Svar: Tackar så mycket! Ja, en får försöka hitta på något kul att göra med rester. Det är inte alltid så lätt! Men med denna blev jag nöjd! :)
Sofie Mortensen

Hanna

01 Jun 2017 14:22

Fin necessär! Blir inspirerad att göra en jag också :)
Vad blir det för kofta? Jag har börjat med knit-a-longen hos Fredrikas kofta, spännande att se hur det blir :)

Svar: Åh, vad roligt att höra! Härligt! JA! Jag funderade på den också! Men så hittade jag en kofta i en bok (Härligt stickat) hemma hos min mamma, En kofta med smock! Det har jag aldrig provat förut så det blir spännande! :)
Sofie Mortensen

Alicia

18 Jun 2017 20:16

Åh vad bra projekt för restgarnerna och så snyggt + praktiskt det blev med de små facken!

Svar: Tack så mycket! Ja, det är ett bra ställe för typ pennvässaren som annars alltid ligger längst ner i botten! Nu slipper jag rota efter den varje gång! ;)
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej