Alvernas liv av Muriel Barbery

 Sid. 310

 Utgiven år 2015

 

Den här historien kretsar kring två flickor med speciella förmågor. De är båda föräldralösa och har uppfostrats i olika byar, i olika länder. Men ändå är deras liv sammanlänkade. Tillsammans är de starkast.

Det här är en historia om godhet och ondska och att besegra mörkret med ljus.

Det handlar om magi, alver, musik, naturen, djuren, familjen och kärleken, gott och ont. Och insikten att den renaste magi och de största krafterna kan finnas i det enklaste hemmet.

 
Det låter som en fantasy bok, men det är så mycket mer. Den är det, och samtidigt inte alls. Språket är väldigt speciellt, en slags rapp prosa, och det är verkligen ett väldigt vacker språk att läsa, om än lite svävande. Ibland blir det lite "luddigt" och en kommer inte riktigt vidare med själva historien för alla vackra utsvävningar med orden.
 
 
Jag har aldrig läst något liknande. Och jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tyckte om Alvernas liv. Det känns också lite svårt att se vem målgruppen skulle vara för den här boken. Själva historien tycks lämpa sig för barn mellan 10-14 år, men språket är så pass avancerat att jag har svårt att tänka mig att de skulle uppskatta det.
 
 
Jag hade nog väntat mig mer fantasy och mindre poesi.

Men jag är glad att jag läste den därför att det blev en ny slags läsupplevelse i och med det annorlunda språket, men jag kommer inte att läsa del två i den här serien. 

bok, book, läsa, läsglädje, read,

1 kommentarer

carlaa3

14 Jul 2018 19:25

My up to date trap outline:
http://marvin.w.telrock.org

Kommentera

Publiceras ej