Jag tänkte att vi kunde ta en titt på vad jag fick med mig hem efter förra veckans sy och hantverksmässa! Det blev en riktigt fin liten samling med kommande handarbetsprojekt!
 
 
En kul grej som många på mässan sålde var färdiga små kitt för till exempel sockar eller vantar, med mönster och med det garn som behövdes för att sticka just de sockorna eller vantarna. Jag köpte faktiskt flera såna paket. 
 
 
De här torgvantarna har jag redan börjat med. Det fanns flera olika färgkombinationer som de hade plockat ihop i såna här mönster + garn paket, och som tur var fanns det en med i gått och senapsbrunt. Perfekt till mig! Det är alpacka garn och kommer bli super mjuka och perfekta i höstkylan.
 
 
De här vantarna är lite mer komplicerade! Just det här mönstret hade de inte i något färdigt paket, men jag fick hjälp att plocka ihop rätt färger och mönster. Jag har aldrig stickat något med så här komplicerat mönster och med färgschema! Ska bli spännande att se hur jag klarar av det! 
 
 
Gråa sockor kommer det bli! Mamma och jag fick med oss ett varsit mönster på sockor när vi handrade varsit nystan. Det var snällt tycker jag! 
 
 
Här har vi två nystan som jag tänkte sticka någon slags sjal av. Först köpte jag det översta nystanet som en dam hade färgat hemma i bärnsten och granit. Men sen hittade jag det mörkröda alpacka garnet och blev helt fast! Jag kände att det var lite för dyrt, men då köpte mamma det till mig som present. Det va snällt tycker jag! Så nu vet jag inte vilket garn jag ska välja...kanske blir det två olika sjalar? 
 
 
Jag passade på att införskaffa lite annat förutom garn också. En ny broderiram (en liten tugg glad hund tuggade nämligen sönder min gamla), lite markörer för stickning och virkning, små plastbrickor att linda garnrester eller broderitråd kring (de delades ut gratis), tre magneter jag ska göra något roligt med och en silverring. 
 
 
Jag är super nöjd med min skörd från hantverksmässan! Ska bli så kul att se hur allt kommer att bli! Det känns som att hösten och vintern är räddad! 
brodera, broderi, garn, handarbete, hantverk, skapa, sticka, virka,

2 kommentarer

Linnéa

05 Sep 2017 16:53

Du fick med dig mycket fint från festivalen :) Rent spontant säger jag att mönstret till vantarna nog ser svårare ut än vad det är. Oftast finns det något "logiskt mönster" som man lär sig att följa medan man stickar mönstrat.
Raverly är ens bästa vän när man har köpt garn utan att ha ett givet projekt ;) Då är det bara att leta upp garnet på raverly, så kan man se alla projekt som andra har stickat med det garnet och få massa inspiration.

Svar: Åh, vilket bra tips! Det ska jag verkligen kolla upp!! Kuul!! :D
Sofie Mortensen

Anki

05 Sep 2017 20:44

yey kul! superfint garn och älskar dina färgval, superfint med höstfärger!!

Svar: Åh, tack så mycket! Ja, det kommer bli super mysigt till hösten! Wiih!!
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej