Förra helgen var det sy och hanverksfestival här i Göteborg. Vilket innebar att jag och mamma spenderade hela lördagen på svenska mässan.
 
 
Jag visste inte ens att det fanns en hantverksmässa! Är det varje år? Jag vet inte. Men jag hoppas, för det är ju så kul!! Det var mamma som upptäckte den och frågade om vi skulle gå dit nu när det ändå var i Göteborg. Vilken tur va?
 
 
Där var det fullt med utställare med massor olika material, både till att skapa själv och redan färdiga produkter. Där fanns också workshops med stickning, virkning, sömnad, smycken, färgning av garn osv. Vi deltog inte i någon workshop men inte hade vi tråkigt för det! 
 
 
Det fanns så mycket att se, och så mycket att klämma och känna på!
Och så klart fick vi ju med oss en hel del hem!
 
 
 
Jag köpte mest garn till höststickningar. Jag älskar de här höstfärgerna i guld, vinröd och koppar. Det trivs jag jätte bra med.
 
 
 
Mamma körde på en annan färgskala. Hennes material gick i lila, rosa och grått. Det är hennes färger.
 
 
Det är ganska kul att en kan se att det tillhör två helt olika personer, och att det verkligen är två olika ändar av färgskalan. Nu har vi att göra under höst och vinter! Är så sugen på att dra igång någon stickning nu! Koftan kanske får vänta ett litet tag till, för jag kan inte hålla mig från allt det här härliga garnet!
Vad ska jag börja med?
 
DIY, garn, handarbete, hantverk, skapa, symässa,

4 kommentarer

Netti Starby

03 Sep 2017 21:57

Vilken kul mässa och den har jag inte heller hört talas om! :-D Kramis

Svar: Nae, varför har man inte det? Blir nog en tur nästa år också! ;)
Sofie Mortensen

Anki

04 Sep 2017 17:24

Jaa jag fick reda på mässan förra året, så jag var i stockholm i våras :) Den verkar vara varje år och det är ju superkul! Bästa mässan ju!!
Jag testade även på att färga garn när jag var där, det var roligt. Lite sugen på att testa på nåt annat nu i höst när den kommer till stockholm igen!

Superfina grejer du fick med dig hem ju, härligt med höstfärger <3

Svar: Det är varje år alltså? Åh, vad roligt! Ny tradition!! ;)
Sofie Mortensen

Linnéa

04 Sep 2017 20:49

Vad jag vet så är den varje år och i år var tredje året som jag gick :) Tidigare var den i Borås, men sedan förra året har den flyttat till Göteborg. Jag tycker personligen att garnutbudet bara blir bättre för varje år, medan tygutbudet tyvärr bara blir sämre för varje år.
Så till vilken stickning du borde välja. Jag skulle välja utifrån vilket plagg skulle jag/du vilja använda snart. Vill jag kunna använda mina vantar i vinter stickar jag dem först, men vill jag ha den stickade tröjan gör jag den först ;)

Svar: Ja, det var mest tyger för quilting. Men vad kul att en kan börja gå på symässa varje år nu då! :D Ja, jag vill ju ha både vantar och tröja...men vantar går nog ganska snabbt att sticka emellan..! ;)
Sofie Mortensen

Fredrikapåvinden

05 Sep 2017 08:03

Åhhhh sååå avis! Hade också velat va där men den ligger liksom alltid preciiiis i skolastart, så har alltid så svårt att komma iväg på den! Va mycket fint du hittade Sofie! Kan du inte visa varje projekt lite mer ingående? Typ visa beskrivningen ihop med garnerna och skriva va det är för garn? Blir så nyfiken haha!

Svar: Tänkte faktiskt göra det också! ;)
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej