Begynnelse av Dan Brown

Sid. 520

 Utgiven 2017

 

Professor Robert Langdon får en inbjudan till Guggenheimmuseet i Babilo, för att närvara vid avslöjandet av en stor upptäckt som kommer förändra vetenskapen och religionen för alltid. Langdons gamla student och vän hävdar att han har hittat svaret på två av mänsklighetens största frågor: vart vi kommer ifrån? Vart är vi på väg?

Så klart går inte kvällen som planerat och Langdon tvingas fly tillsammans med museets chef, Ambra Vidal, och tillsammans färdas de genom Babilo och Barcelona för att försöka avslöja den stora upptäckten. Men någon försöker hindra dem. Varför?

 
Det här är en klassisk Dan Brown bok. Har en läst hans tidigare böcker så känner en tydligt igen mönstret. Den manliga huvudkaraktären hamnar ofrivilligt i någon form av jakt eller komplott och tvingar fly med hjälp av en kvinna, och de två tvingas nu resa genom historiska städer, lösa gåtor och koder för att avslöja en stor hemlighet som kommer påverka hela mänskligheten.  På de sista sidorna avslöjas ytterligare en stor upptäckt som den smarta mannen klurar ut men som han inte avslöjar får någon annan. There you have it! 
 
 
Men säga vad en vill om Dan Brown, spännande är det i alla fall. Jag kunde inte lägga ifrån mig den här boken när jag väl börjar läsa. Plötsligt insåg jag att klockan redan var ett på natten och att jag nog borde släcka lampan och sova nu. Men bara ett kapitel till…
 
 
Det är härligt när en kan försvinna så in i en bok. Den gick väldigt lätt och snabbt att läsa trotts dess 520 sidor. Jag älskar ju kultur, historia och religion, vilket det är fullt av här. Och jag satt hela tiden med mobilen för att googla platser, konstnärer, tavlor och arkitekter som nämns i boken. Så på sätt är den väldigt lärorik och intressant.

Teknik däremot är jag inte så intresserad av och det fanns en stor teknisk bit i historien då religion och vetenskap ställs emot varandra.

 
Även om den som sagt är uppbyggd på precis samma sätt som de andra böckerna om Robert Langdon, så är det otroligt spännande. Jag tycker dock att spänningen mattades av mot slutet och finalen blev lite av ett antiklimax. Mycket bra, även om föregångarna  Änglar och demoner och DA Vinci koden är snäppet bättre. 
bok, boktips, böcker, danbrown, läsa, läsglädje, lästips,

Kommentera

Publiceras ej