Jag hittade en lite kul lista om böcker och läsning på Linneas blogg, och sen såg jag den igen på Fredrikas vind. Jag tycker det är roligt att läsa om andas läsavanor, och jag läser ju också en hel del. Så tänkte att den kunde väl passa att svara på. Här kommer alltså lite om läsning!

 
Hur många böcker läser du på ett år?

Det var bara förra sommaren som jag började skriva ner alla böcker jag läser, och sedan dess har jag läst ca. 30 stycken. Trodde inte det var så mycket! 

 

 Hur många böcker lyssnar du på i månaden, som ljudbok?

Oj, oj! Det är många nu! Jag har alltid lyssnat på ljudböcker, men sedan jag skaffade Storytell i julas så går det ljudbok efter ljudbok på högvarv. Det är perfekt att handarbeta till! Men kanske 2-3 i månaden?

Läser du snabbt eller långsamt?

Tror jag läser relativt långsamt. Ibland kommer jag i alla fall på mig själv med att läsa extremt långsamt och noga, och då kan jag snabba på mig själv lite för att komma vidare.

 
Vad är den perfekta tjockleken på en bok?


Var får du tag i dina böcker?

Jag köper nästan bara böcker på secondhand och loppisar. En del pocket böcker köper jag billigt i bokhandlar. Och så brukar jag gå och schoppa loss på bokrean också! Då får en passa på.

 

 

 Hur håller du koll på de böcker du har läst?

Jag skriver ner alla böcker jag läser och lyssnar på i min Buller journal. Där har jag en egen boklista så att jag kan hålla koll på hur mycket som jag faktiskt läser. 

 
Inbunden eller pocket?

Förr skulle jag sagt inbunden utan tvekan. De är så fina. Men nu måste jag säga båda. Jag har insett att det är ganska smidigt, och mycket lättare att ha en pocketbok med sig på bussen och till jobbet, än inbundna. 

Vilken genre läser du oftast?

Skönlitterärt. 

 
Läser du flera böcker åt gången?

Ja, jag har börjat med det nu. Jag brukar ha en pocket som jag kan ta med mig, och en större inbunden bok som jag läser hemma i sängen. 

Att läsa högt, vad tycker du om att göra det?

Så mysigt! Fast helst vill jag att någon annan ska läsa högt för mig så att jag kan sticka samtidigt. I Holken så har vi högläsning med Harry Potter serien som Matilda läser för oss. Bästa stunden på dagen!

 
 
Vilken bok läser du just nu?

Som "hemma-bok" läser jag en som jag köpte i London som heter The mermaid and Mrs. Hancock, och som buss/jobbet-bok har jag Kryptan av Kate Mosse. Och så läser jag senaste nummret av tidningen Historiskan. (Och i lurarna har jag Mr. Ripley - En man med många talanger av Patricia Highsmith)

 
Har du någon särskild strategi för att läsa mer?

 

Det är nog det att ha flera böcker på gång samtidigt som jag läser på olika platser. Var bok har sin tid. 

 

Avslutar du böcker halvvägs?

Väldigt sällan. Skulle säga nästan aldrig. Jag vill helst läsa ut dem även om jag egentligen inte tycker de är så kul. Men kommer ihåg att jag gav upp en Stephen King bok som var på typ 600 sidor och såååå seg. Då hade jag ingen lust att lägga så många timmar av  mitt liv på något så trist.

Det händer oftare att jag lämnar ljudböcker halvvägs när de är så tråkiga att jag ändå inte lyssnar på dem.

Hur håller du reda på var i boken du befinner dig?

Med bokmärke! 

Hur kommer du ihåg favoritpartier i en bok?

Det gör jag nog inte. Kommer mer ihåg en känsla för helheten i boken.

I vilka situationer läser du oftast?

I vilka situationer läser jag inte? Det kan en ju göra när som helst och då helst med en kopp te i andra handen! Till frukost, i väntan på bussen, på bussen, om det är lite kunder i konditoriet så läser jag på jobbet, i sängen, på stranden, när jag äter osv.

 

Vilka böcker är de bästa du läst på länge?

Mina favorit böcker är Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger och Boktjuven av Markus Zusak. Men mer nyligen läste jag En sax i hjärtat av Marie Bengts, som jag tyckte mycket om. En såndär bra semester-bok!    Har också nyligen lyssnat på Hungergames-serien som var super spännande!! 

 

bohemisk, boklista, boktips, book, böcker, läsa, läsglädje, lästips, read,

1 kommentarer

Linnéa

27 Jun 2018 18:02

Vad kul att du också fyllt i listan :D Vad mysigt med högläsning av Harry Potter!!! Det är ju typ den bästa högläsnings boken som finns.

Svar: Ja, det är det verkligen! Det är så mysigt!! ^^
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej