Jag tänkte visa hur jag har lagt upp min Bullet journal inför det nya året. Kom ihåg att det finns minst tusen olika sätt att göra detta på, och att det ibland kan kännas lite överväldigande. Det är okej!

Internet finns där som en säker källa till inspiration och instagram, Pinterest, Youtube och Google är alltid säkra källor. Så sök loss och inspirationssurfa lite.

 
 
Jag börjar alltid med att kolla runt efter inspiration, sen sparar jag ner de som jag tycker bäst om och så väljer jag utifrån dem. Ibland blir det nästa precis som inspirationsbilden, eller så blir det mer min egen tolkning av den. Man kan också ta inspiration från flera olika bilder och pussla ihop till sitt eget.

 

Ska vi börja?

 
 
Först har jag gjort två stycken tvåsidiga uppslag med översikt över hela året. Längst ner har jag delat av en ruta där födelsedagar är antecknade.
 
 
Tanken är att jag ska kunna gå tillbaka till det här uppslaget för att se vad som händer de olika månaderna. Ibland bokar en ju in saker längre fram, och eftersom jag bara gör en månad i taget annars, så behöver jag någon stans att anteckna framtida händelser, så kan jag föra in det i veckouppslagen när det är dags.
 
 
Sen har jag en adressbok så att jag slipper sitta och googla alla adresser varje gång någon fyller år eller vid jul.
 
 

(Varning för suddiga bilder nu då. Jag måste ha haft bråttom, annars vet jag inte vad som hände)

 Här har jag skrivit upp lite mål som jag har inför 2019. Nytt för i år är att jag tänker skriva upp varje månads höjdpunkt. Det behöver inte vara så mycket, kanske bara ett ord eller en bild? Men jag tror det kan vara kul att se tillbaka på "årets bästa" och faktiskt komma ihåg alla de där roliga grejerna jag har gjort.

 

 
Jag har en lista på saker jag vill skapa och en önskelista. Det är ju så svårt när folk frågar "vad önskar du dig?" Nu när jag kommer på något skriver jag upp det här, så har jag i alla fall något att säga nästa gång. Men det är också en lista på saker jag kan unna mig själv om jag tycker jag förtjänar en belöning.
 
 
 
Här har jag redan börjat fylla i mina boklistor med datum då jag läst ut dem och betyg i form av stjärnor.
 
 
Här ska jag skriva upp resor jag vill göra, och vilka resor jag faktiskt gör. Och så klart en lycko-sida bombad med allt som gör mig glad. Alltid bra att ha en sån att titta på.
 
 
 
Jag har också gjort en sammanfattning av vad som hände i mitt liv 2018. Det hjälper mig att få lite perspektiv att sortera tankarna inför det nya året. Och så klart en sammanfattning av vad jag har skapat under året som gått. Det är också kul att stanna upp och titta tillbaka på.
 
 
(oj, oj vad suddigt…herre Gud..)

 Sen gjorde jag ett slags index över vad för mönstertejp jag har och en sida för penntest, så jag kommer ihåg vilka nyanser jag har.

 
 

Det är alltid bra att lämna några blanka sidor innan en börjar med själva månadskalendern. Det dyker alltid upp nya listor en vill göra, minnen en vill skriva ner eller bilder en vill måla, och vissa vill man ha i början av boken, så det är bra med lite extra plats.

Jag har t.ex. redan gjort en till lista för böcker som jag lyssnat på för jag misstänker att den andra snart kommer bli full.

 

Nu är min Bullet journal redo för 2019!


 

Vill du se förra årets upplägg? Titta här!

 Eller funderar dunkring vad Bullet journal egentligen är för något och hur en börjar med det? Kika in mina tips för hur du kommer igång här!

2018, 2019, bulletjournal, bulletjournaling, kalender, nystart, nyttår, planera, planner,

4 kommentarer

Linnéa

17 Jan 2019 19:15

Så fint du har gjort det! Jag försökte verkligen ta tag i att få en fräsch start med min bujo när det nya året började men det rann ut i sanden typ lika fort. Jag vet liksom inte vad jag skall göra för det skall funka för mig.

Svar: Ja, men det är inte lätt alltså! Man måste ju ta sig tid, och det är inte alltid man har det. Det gäller nog att få in en slags rutin. När jag inte sitter och stickar framför tv:n eller läser på kvällarna så sitter jag o ritar upp veckorna i min Bujo, och sen har jag den bredvid min säg och fyller i innan jag ska sova. Men ibland måste man ju acceptera att en inte har tid att lägga på vissa saker. Så kanske en vanlig kalender är att föredra just nu? ^^ Annars skulle jag bara säga igen att försöka göra så enkla uppslag som möjligt! Förenkla, förenkla. Mam måste ju inte ha med aaaaallt!
Sofie Mortensen

Alicia Sivert

18 Jan 2019 08:50

Så FINT och inspirerande! Glad-listan och månadens höjdpunkt tar jag med mig direkt :)

Svar: Men vad kul! Ja, det ska bli roligt att få börja fylla i snart! :D
Sofie Mortensen

Madde

22 Jan 2019 11:12

Aaaaah, så mycket roliga och fina idéer du har i din BuJo! Jag fick en i julklapp (önskade mig en baserat på dina inlägg faktiskt), men har inte alls hittat en form än - tänker att du har rätt i att man får ta det lugnt och låta det ta tid.

Tack för ännu mer härlig inspo!

Svar: Jaaa! Vad kul!! Hoppas det går bra och att du kommer igång snart! Det är ju så skoj! :D Så kul att du vill börja!!
Sofie Mortensen

Grahnslöjd

27 Jan 2019 13:04

Tack för fin inspiration, älskar dina BuJoinlägg även om jag inte har ngn egen! Du dekorerar otroligt fint!:)

Svar: Åh, taaack! Så roligt att du tycker om det! :)
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej