Kan detta vara årets höjdpunkt? I alla fall tätt efter jul och semester så kommer nog Sy & hantverksfestivalen! (eller är det Sy &hantverksmässan? Vet aldrig riktigt vad jag ska kalla det.)Jag älskar att vara på en plats så full av kreativitet, trevliga människor och skapar-material.

 För tredje året i rad så kom mamma ner till Göteborg över helgen, och vi besökte festivalen tillsammans.

 
Vi är ju båda mest intresserade av garn, och som tur är finns det ju gott om det på festivalen. Men jag upplevde att det inte var riktigt lika många utställare som tidigare år, och att det var mer tyg på mässan den här gången. Men ingen fara! Vi hittade allt en hel del ändå! Till slut.

 Först gick vi ett varv och jag hittade inte alls särskilt mycket. Lite synd, tänkte jag. Nu när man äntligen är här så vill man ju passa på och handla lite. Men efter en liten lunchpaus så tog vi en vända till, och då small det till! Och det slutade med en riktigt stor garn-skörd.

Jag tänker att vi ska ta en titt på vad jag fick med mig hem och vad jag tänker göra med allt garn!

 
Det här gröna ullgarnet köpte jag hos Tant kofta. Egenfärgat och heeelt fantastiskt! Jag har letat över allt på nätet efter garn i en sån här djup, grön färg, men inte hittat något. Och så, det sista som hände innan vi gick hem var att jag fick syn på detta!

Har redan lagt upp och börjat på en kofta, och garnet är verkligen härligt att sticka i!

 
För kofta nummer två införskaffades detta härliga gula ullgarn! Woow, vilken färg! Det här är Shetlandsull och ska förhoppningsvis bli koftan Oran do Chaora av Kate Davies. Det kommer bli sååå fint! Men har aldrig stickat efter ett mönster på engelska förut, och är lite nervös inför det…
 
 
Kofta nummer tre har jag ingen mönster-idé för, men jag vill sticka en i den här häftiga, smaragdgröna färgen.

Det här garnet är super mjukt och kommer från England, West Yorkshire spinners. Det är en blandning av 80% Falklandsull och 20% mulberry silk (mullbärssilke? Heter det så?) Köpte 300g av detta!

 
Här har vi början till kofta nummer fyra!

Jag vill så gärna gör en Sorbet cardigan Och när jag fick så bra pris på Sandnes garn, Tynn Silk Mohair, så slog jag till med en i varje färg jag vill använda.

Jag har inte köpt mönstret än, så vet inte hur många nystan som kommer gå åt, men nu har jag en start. Sen är det bara att fylla på med mer nystan. Känns ovant att gör något så färgglatt, men det ska bli kul!

 
Det här är det ända kittet jag köpte på mässan. Det var inte alls lika många som hade satsat på paket/kitt med garn och mönster, som det har varit tidigare år. Jag tycker det är en himla bra idé att sälja allt ihop, och jag har köpt det flera gånger.

Men här är alltså garn och mönster till en virkad sjal. Vintage Chic från Drops. Det låter väl passande? Jag gillar ju vintage, men tror den kommer en lite mer modern känsla i det här färgvalet. Älskar de här djupa, blå tonerna. Det påminner mig om ett stormigt hav.

Sjalen virkas i solfjädrar och det blir som ett rutmönster.

 
Det här är det ända garnet jag bara köpte ett nystan av. Jag har ett lika dant nystan från förra året som jag inte använt än. Det är ett så härligt ullgarn med en fantastisk färg, och jag har bestämt att jag vill göra en stooor sjal av det. Så därför hoppades jag att utställaren skulle vara där detta året igen, och som tur var gjorde dem det, och de hade min färg även detta år! Perfekt!
 
 
Det blev lite mer än bara garn.

Jag köpte tre sticktidningar med maaassor mönster i. Alla mönster är inte jättefina, men tillräckligt många! Jag fick också en tygväska av mamma som jag bara älskar! Tror jag måste brodera detta någon stans också!

 Och så fick jag en födelsedags present! Jag har gått och suktat efter en sån här rund, flätad väska hela sommaren men inte känns att jag riktigt har haft råd. Så såg vi denna på festivalen, gjord i Senegal, och jag fick den som present! Snällt va?

 
Köpte också lite fina smycken hos Stina Maria. Ett par kott-örhängen som jag tycker är så himla gulliga, och vad kan väl passa bättre än ett halsband med ett garnnystan och stickor?
 
 
Det här är alltså årets skörd! Nu har jag nog så att jag klarar ett bra tag! Och så många roliga projekt att ta mig an!

Vi får se hur länge det räcker!

 

Var någon annan på festivalen, eller kanske ska dit? Hittade ni något eller är det något speciellt ni ska hålla utkik efter?


 

Här kan en kika på vad jag fått med mig hem från festivalen tidigare år:
 
Syochhantverksfestivalen2019, Syochhantverksmässan2019, garn, skapa, skaparglädje, sticka, stickare, stickglädje,

2 kommentarer

Linnéa

06 Sep 2019 15:58

Haha vad olika man kan uppleva samma sak. Till skillnad från dig tyckte jag att det inte var något tyg alls och alldeles för mycket garn 😂 Jag letade som en galning efter tyg men det enda jag hitta var ju typ "barntyg". Däremot instämmer jag helt att det var färre utställare i år. Jag misstänker att det har att göra med att det är många mässor och det är dyrt att vara med på dem.

Det gula garnet är exakt den nyansen jag använde till min tubhalsduk. Till din tredje kofta funderar jag på om du har stickat en Siri, annars kanske det skulle passa till en sådan. Eller en Juni av samma designer. Du lyckades ju i alla fall få med dig mycket fint, ser fram emot de färdiga projekten!

Har ett eget inlägg på gång i veckan om syfestivalen 😌

Annika

06 Sep 2019 17:06

Tjoho så mycket fina garner och färger!! <3 Alla ser verkligen mysiga ut att göra projekt i, ser fram emot och se dina projekt sen när de är färdiga :D

Nu längtar jag ännu mera till symässan i oktober i stockholm, jag ska också dit med min mamma, det är mysigt! Håller med om att det är typ en av de bästa dagarna på året!!


Svar: Ja, det ska bli så härligt att få kasta sig in i alla projekt! Åh, vad roligt! Har aldrig varit på Stockholm mässa. Det blir nog super bra!! ;) Perfekt resa att göra med sin mamma ju!
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej