Jag har blivit med spinnrock!

 
Och jag är frälst. Det är så himla roligt, mysigt och meditativt att spinna. Nu sitter jag hemma i min lägenhet och spinner, men bjuder på lite drömiga bilder från sommaren.

 

 
Jag har spunnit garn en gång tidigare. Då blev det ganska ojämnt och mer som effektgarn. Det var ganska länge sedan, så jag trodde att det skulle bli samma sak den här gången, men nej! Det blir såå fint! Jag är faktiskt lite chockad över hur bra det blir… absolut inte perfekt, men det ska väl också synas att det är handspunnet?
 
 
 
Förra gången så färgade jag garnet med lökskal, och det blev en fantastisk gul färg. Jag är lite sugen på att växtfärga igen, men jag har inte bestämt vilken nyans jag är ute efter. Jag har sett att det är väldigt populärt att färga med skal och kärnor från avokado just nu. Det blir en gammal-rosa ton som är väldigt härlig. Men egentligen är jag ju inget stort fan av rosa…jag måste nog klura lite till på det.

 
Än så länge har jag ull kvar, så lite mer spinnande kommer det bli framöver. Jag fick lite "rå-ull" av min mamma, som jag tvättat, torkat, kardat och nu spinner med. Det är ju väääldigt mycket jobb, och en lång process, men det känns också rätt härligt att vara med hela vägen. Att kunna säga att "Jag har gjort allt detta själv". Det känns ändå ganska coolt.
 
 
Frågan är bara vart jag ska få tag på ull sen när denna är slut…får forska lite i det. För jag kommer definitivt vilja spinna mer!

 

garn, garngalen, handarbete, hantverk, spinna, spinnrock,

4 kommentarer

Annika

15 Aug 2020 09:26

Verkligen drömmiga bilder! Jag har ju precis färgat garn på morotsblast, blev en gul nyans. Men kolla in boken naturlig färgning om du vill ha ideer, den är verkligen fin! Sen kan ja tipsa om hemstickat podcast på youtube, de har gjort ett bonus-spinnavsnitt iaf och jag vet att de spinner endel,

Svar: Åååh, tusen tack för tips! Det ska jag kolla upp, både bok och pod! Kul! Finns ju såååå mkt fint man kan göra!
Sofie Mortensen

Beatrice

15 Aug 2020 10:16

Men wow!! Jag har testat att spinna med slända, men spinnrock verkar så svårt? Och var någonstans får den plats, hehe? Väldigt imponerad i alla fall! Och tänker att du kanske har en gård med får någonstans i närheten som du kan höra av dig till? De flesta köttproducenterna av just får slänger ju tyvärr all sin ull för att Sverige inte har någon produktion kvar längre, och de skulle säkert bli gladare av att den kom till användning!

Svar: Haha! Ja, just nu bor jag ganska stort, så den står i vardagsrummet. Ja, jag får kolla runt lite. Det borde ju finnas någon gård som vill bli av med lite ull i alla fall. Hehe.
Sofie Mortensen

Linnéa

19 Aug 2020 15:02

Åh det skulle jag vilja testa någon gång!
Jag lånade någon bok om färgning på biblioteket. Kommer inte ihåg vad den hette. Men det finns nog inte överdrivet många böcker om växtfärgning på biblioteket så den är nog relativt enkelt att hitta om du vill låna den ;)

Svar: Det är faktiskt väldigt roligt! Ja, det ska jag kolla in! Borde finnas något i alla fall!
Sofie Mortensen

Evelyn

26 Aug 2020 22:09

Oj så fina bilder! Och Mio är med också! Mer ull går att ordna på något sätt. Nästa gång du kommer hem så får vi spinna tillsammans. Jag har ju några spinnrockar att välja på... 😄💜

Svar: Ja, nästa gång! :D
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej