Ett nytt decennium har startat. Nu är vi inne i 20-talet. Det nya 20-talet. Hur sjukt? Men lite coolt. Ett nytt år innebär också att det snart är dags för en liten årssammanfattning, men jag blev ju faktiskt klar med ett sista projekt innan tolvslaget, så det måste vi ju ta en titt på först.
 
 
Sista avslutade projektet för året blev ett par sockor gjorda av ett nystan från garnkalendern. Färgen hette Kakemann, röda och gröna partier på en beiges botten.

 Mönstret kommer från samma bok som handledsvärmarna och mina blå sommarsockor, nämligen Stickbart- 80 stora och små projekt, skriven av Lilly Secilie Brandal och Bente Myhrer. Där finns många bra basmönster, och en del lite mer avancerade projekt om man vill utmana sig lite mer. 

 
 
Det var någon som kommenterade  på instagram att de här sockorna påminde henne om slottstorn, och jag kan faktiskt hålla med. De har en liten sago-feeling över sig. Jag tror det är kombinationen av det lite romantiska hålmönstret och blommorna i skaftet, med färgen och glittret i garnet. Ganska härligt med ett par sago sockor!
 
 
 
Men att sticka den var ingen saga direkt! Jag tror jag fick repa upp och sticka om skaftet…fyra gånger? Egentligen skulle blommorna i skaftet också vara i ett slags hålmönster, men hur många gånger jag än tog upp, kontrollräknade, räknade igen och stickade om, så blev det fel! Tillslut så struntade jag i mönstret och gjorde musher istället, oh det blev ju super bra! Nästan bättre faktiskt. Det är ju redan så mkt hål i det här mönstret, så det passade ju ganska bra att balansera upp det lite mer musher istället. Och då stämde det perfekt med maskantal och mönsterrapport. 
 
 
Och nu är jag mycket nöjd! Tycker de blev super mysiga och så där extra festliga med glittergarn. Kanske blir ett par till glittersockor i framtiden?
 
 
handarbete, knitter, knittersoftheworld, knitting, knittingismyyoga, knittinglove, sagosockor, sockar, sockor, sticka, stickare, stickglädje,

3 kommentarer

Annika

04 Jan 2020 18:48

Superfina! Håller med att de påminner om slottstorn! :)

Svar: Tack! <3
Sofie Mortensen

Linnéa

05 Jan 2020 20:08

Jätte fina!! De påminner verkligen om ett torn i någon saga ^^ Färgen bidrar nog också lite till den känslan för den känns också lite sagolik.

Svar: Ja, precis. Men det var inget jag tänkte på från början.Kul att det blev så! ^^
Sofie Mortensen

Evelyn

10 Jan 2020 16:11

De blev SÅÅÅÅ FINA! Du har ju blivit ett riktigt proffs!
Jag håller på med ett par raggisar. Har stickat en och en halv, och vad händer då? Jo garnet tar väl slut! Har jagat runt stan och letat efter ett nystan till - men icke! Nödlösningen blev ett annat garn, men jag tänkte att vad sjutton gör det. Rocka sockorna vet jag! Kram 🤗💜

Svar: Haha! Åh, nej! Men egentligen spelar det ju ingen roll! Huvudsaken är ju att de värmer fötterna som de ska! ^^
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej