Äntligen har jag tagit tag i det här projektet som jag tänkt på så länge. Min Birch sap shawl är klar! Och kolla bara hur fin den blev?!

 De här garnet verkligen bara legat och väntat på att få bli en sjal. Jag brukar inte sticka så mycket i blått, men tillsammans med de här bruna nyanserna kunde jag inte motstå!

 
Jag köpte alltså två nystan Zauerball på en utförsäljning i en garnbutik i Söderköping för ganska länge sedan, och mönstret på sjalen hittade jag hos Jenny Faifel. I början av pandemin var det flera stickdesigners som gav bort gratismönster dels för att muntra upp lite, och dels för att ha något mönster att sticka på när en bara fick sitta hemma. Så himla fint initiativ! Då fick jag tag i Birch sap shawl.
 
 
Jag hade dock lite problem med att tyda mönstret. Jag repade, stickade, repade igen. Tillslut fick jag helt enkelt gå tillbaka till mitt vanliga mantra: "läs mönstret, och gör bara som det står!".  Ibland, när jag inte förstår varför jag ska göra något i stickmönster, har jag en tendens att ifrågasätta mönstret och göra något annat…ingen bra idé!
 
 
Och ja, men visst! Tillslut blev det ju superbra!
birchsapshawl, knittedfashion, knitter, knittersoftheworld, nordicknitter, sjal, stickadsjal, stickat,

Kommentera

Publiceras ej