Innan jul så kom min bror på besök för att hjälpa mig att köpa och frakta hem julgranen, och för att baka lite pepparkakor. Vi kokade lite glögg, satte på en julfilm på tv och så fick jag äntligen inviga mina nya pepparkaksformar som jag införskaffat på loppis. 
 
 
Pepperkakor kan en ju faktiskt äta både ett bra tag innan, och efter jul. Så här är lite bilder från vårat bak. 
 
 
 
 
 
 
Några av formerna var lite ihoptryckta, men efter att vi böjt ut dem en aning blev det mycket finare kakor. Granen blev lite fylligare och grisen och bocken lite tjockare. 
 
 
 
Jag minns inte att jag någonsin gjort egen pepparkaksdeg, men jag tycker det brukar bli väldigt goda kakor även av köpe-deg. Bara en inte använder för mycket mjöl så de blir torra. 
 
 
Mycket goda pepparkakor blev det!
baka, christmas, jul, pepparkakor,

1 kommentarer

Anki

28 Dec 2017 15:59

Kul! Jag bakade också pepparkakor iår. Har former som jag fått ärva, tycker det är extra mysigt att använda gamla former. Tänk hur många jular dom har varit med om! Och så gott det blir :) Snöflingan på första bilden var ju väldigt fin :)

Svar: Vad mysigt! Ja, men visst är det häftigt att tänka så? Personerna som först ägde dem kanske är borta nu, men ändå används det fortfarande och går vidare till nya hem. Det är nog det som jag gillar bäst med secondhand, hur saker och ting får leva vidare!
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej