Tusen strålande solar av Khaled Hosseini
 
Sid. 405
 
Utgiven år 2007
 
Väldigt bra. Väldigt spännande. Jag tyckte mycket om den här boken!
Den utspelar sig i Afghanistan och handlar om två starka kvinnor i ett våldsamt hem och i ett våldsamt land. 
 
 
Mariam är en fattig och outbildad oäkting.Och när hennes mamma dör, tvingas hon gifta sig med en trettio år äldre man. 
 
Laila går i skolan, tills kriget och oroligheterna tvingar henne att stanna hemma. Hon har en kärleksreation med grannpojken, tills hans föräldrar betsämmer sig för att fly från Afghanistan. Hon har ett hem tills huset och hennes föräldrar sprängs i ett bombdåd. Hon gifter sig då med en nästan femtio år äldre man. Och blir hans andra fru. 
 
Mariam och Laila försöker hitta sina platser i hemmet som de nu måste dela. Deras man blir allt mer våldsam och den oroliga situationen i landet blir allt mer ohållbar. 
 
 
De första två delarna i boken handlar om de två kvinnornas bakgrund och deras respektive väg fram till giftermålet. Och det är så klart när deras vägar korsas som historien blir som mest spännande och intressant!
Det är svårt att sluta läsa Tusen strålande solar. På ett sätt vill jag inte att den ska ta slut. Jag vill veta mer! Den är ju delvis ganska jobbig eftersom det förekommer mycket våld i hemmet, men det blir inte för mycket utan jag vill bara läsa vidare. Hur ska det gå? Vad ska de göra? 
 
 
 
Jag rekommenderar verkligen att läsa den här boken. Av någon anledning trodde jag inte att jag skulle tycka så mycket om den som jag faktiskt gör! Jag brukar inte läsa så mycket "jobbiga" böcker om tragik och hemska förhållanden. Men här är det på en "bra" nivå, om en kan säga så. Den griper tag och jag kan bara inte sluta läsa! 
Läs, läs, läs!!

Kommentera

Publiceras ej