1984 av Gerorge Orwell
 
Sid. 282
 
Ugiven år 1949
 
Äntligen kan en sitta ute och läsa på kvällarna. En tutch av sommar kväll! Nu har jag suttit ute och njutit i kvällssolen men en klassiker, George Wells 1984. Jag vet att jag såg filmen när jag gick på gymnasiet, men jag mindes inte riktigt handlingen, förutom att Big Brother begreppet kommer där ifrån (att det sen har blivit namnet på en absurd reality serie är en helt annan sak, men att Big Brother innebär att alltid vara övervakad kommer från den här boken).
 
 
Den handlar om Winston. Han trivs inte med sitt liv. Han arbetar på sanningsministeriet med att ändra på historiskt felaktig fakta. Saker som partiet sa och lovade igår, men som idag uppenbarligen inte har slått in, därför måste all dokumentation av påståendet raderas ur historien. Partiet får aldrig ha fel. Patiet har aldrig fel. Partiets ansikte utåt är Storebror som finns på bilder överallt med texten "Storebror ser dig", och i alla hem finns teleskärmar monterade så att befolkningen ständigt är bevakad. Vid minsta tecken på upproriska tankar eller tvivel på Storebror och Partiet så försvinner du.
Winston tvivlar på Storebror. Men han är bra på att dölja det. Han vet att de ljuger, att det är lögner som de anger som sanning. Eller? Vem bestämmer vad som är sant?  
En dag får Winston kontakt med en kvinna som också visar sig vara en "fiende" till partiet, och äntligen får Winstons liv en mening, tillsammans kan de trotsa partiet. Men på vilket sätt?, och hur länge?
 
 
Orwell skrev sin dystra framtidsvision år 1948 och vände helt enkelt på siffrorna för att få året på framtiden han skrev om, och titeln på sin bok. Jag älskade den här boken fram till slutet. Från första sidan var jag fast, men blev rätt besviken de sista kapitlen. Det är super intressant att läsa om ett samhälle som är uppbyggt på dubbeltänk och med "ny-engelska". Ett nytt sätt att tänka, och ett nytt språk skapat för att kunna kontrollera tankar.
 
 
Just den boken som jag har fick min morfar i present år 1984 på fars dag. Ganska fiffigt tycker jag! Och jag har fått en del kommentarer när jag suttit och läst på bussen (av medelålders män. Varför bara dem?) "Va? Den där gamla! Den minns jag från 70-talet!". Jag tycker allt att den håller än idag! Och nu sitter jag alltså år 2017 och läser, och är glad över att det inte blev som Orwell föreställde sig, inte riktigt ännu i alla fall. 
bok, book, läsa, read,

2 kommentarer

Linnéa

01 Jun 2017 16:45

När jag läste den för flera år sedan tyckte jag den var jätte tråkig. Jag gillade inte riktig hur författaren skrivit den. Den har ju vissa likheter med verkligheten, men tack och lov är det inte lika extremt än :/

Svar: Ja, jag försåt ändå att du tyckte den var tråkig. Emellanåt är den ganska långsam, och det är mycket bara tankar och inte så mkt handling. Men jag tyckte ändå det var så pass intressanta tankar och intressant situation, så det var ändå spännande. Fram till slutet då! ;) Men "klassiker" kan ju vara rett sega!
Sofie Mortensen

Fredrikapåvinden

06 Jun 2017 14:24

Oh vad spännande det lät! Vad bra du är på att recensera!

Svar: Åh, vad glad jag blir! ^^ Ja, jag tyckte den här va väldigt intressant!
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej