Hotellet vid hörnet av bitter och ljuv av Jamie Ford

Sid. 392

Utgiven år 2009

 Det utspelar sig i Seattle under andra världskriget och under 1980-talet. Det handlar om en kinesisk pojke och en japans flickas vänskap. Efter Pearl Harbor ses alla japaner som fienden och Henry och Keiko får egentligen inte umgås. Men för dem så är de båda ju bara amerikaner.

 
Nu är Henry vuxen och när man upptäcker tillhörigheterna från japanska familjer i källaren på Hotell Pannama minns han vad som hände då under 40-talet när hans bästa vän och hennes familj tvingades lämna alla sina saker för förflyttas till läger. De lovade att vänta på varandra. Finns hon fortfarande kvar någon stans? 
 
 
 
Det bästa med den här boken var att få läsa om hur man behandlade amerikanska japaner under kriget. Det var faktiskt något jag inte hade en aning om. Att man samlade ihop alla japanska familjer och skickade iväg dem till arbetsläger. Därför är den nog en viktig bok att läsa.
 
 
Men trotts detta dystra kapitel i USA:s historia så kände jag att jag inte berördes så mycket som jag nog egentligen skulle. Kanske därför att det berättas ur ett barns perspektiv? Men det är ju dramatiskt för honom med, och ändå känner jag att jag inte blir så drabbad. Men det är svårt att sätta fingret på varför. Emellan åt är den ganska långsam också, kanske bidrar det till att jag inte blir så berörd?
bok, book, läsa, read,

Kommentera

Publiceras ej