Under våren så har jag gått en keramikkurs på Medborgarskolan i Göteborg. Jag blev sugen på att gå en kurs efter att ha fått testa på drejning under kulturkalaset förra året. Och jag är sååå glad att jag faktiskt gjorde det och sökte en kurs. Det är något av det bästa jag gjort det här året. Jag. älskar. det. Lera är ett så härligt och förlåtande material att arbeta med. 
Jag tänkte att vi skulle ta en liten titt på vad jag har skapat under min kurs. Det blev en hel del. 
 
 
 Det var inte så lätt att fota inför detta inlägg, eftersom jag hela tiden kom på fler saker som jag hade gjort och behövde leta fram. 
 
 
 
Här är i alla fall de första sakerna jag gjorde. Den gula krukan och den gröna skålen har faktiskt någon annan gjort, men de fick vi använda för att testa glasyrer på, alltså färgerna. Den lilla ljuslyktan var mitt första försök till drejning. Det skulle bli en skål. Det gick INTE så bra, och jag tänkte bara exprimentera med lite olika glasyrer på den, men nu gillar jag den med dess lite skeva form. och den fungerar ju fint som lykta.
 
 
Den här vasen var också bland de första sakerna jag gjorde på kursen. Den är ringlad vilket innebär att den är uppbyggd av rullade remsor/korvar som en lägger på varandra. Jag valde att behålla lite av strukturen som blir när en ringlar. Annars kan en lätt släta till ytan istället. 
 
 
Några små-grejer som jag gjorde när jag fick lite lera över från större projekt.
 
 
 
Två små vaser och en saltskål med sked till.
 
 
Det här fatet är också ringlat. Det blev lite ojämnt, men ändå rätt charmigt tycker jag. 
 
 
 
 
Ännu mer ringlat. En kruka med fat till. Älskar den här blå färgen! 
 
 
 
 
Här är mitt andra drejförsök. En liten ampel. Den blev jag supernöjd med. Tanken är att jag ska hänga upp den med någon fräck, grön växt i. 
 
 
Här är mina favvisar! Två kavlade bröst-krukor. När jag gjort den stora och fått hem den, så tyckte jag så mycket om den att jag gjorde en lillasyster till den. Så coola! 
 
 
 
 
Glasunderlägg är superlätt att göra! De är också kavlade och sen utskurna, precis som när en gör pepparkakor! Sen stämplade jag ett mönster på dem och skvätte på lite glasyr i olika färger. 
 
 
 
 
Sist men inte minst, något som jag använder dagligen morgon och kväll...
 
 
...en tvålkopp! 
 
 
Det blev ju en hel den det där! 
Är sugen på att gå en kurs även under hösten, men tyvärr är det ganska dyrt, och det kommer hända så mycket annat i mitt liv under hösten, så jag får nog vänta lite med det. Kanske till nästa vår? Men jag rekommenderar alla att testa! 
dreja, hantverk, keramik, kreativ, kruka, skapa, skål,

3 kommentarer

Linnéa

09 Aug 2018 08:54

Så mycket fina saker du gjort! Charmen med egengjorda keramikföremål är att de inte är helt perfekta, utan är lite skeva och ojämna :) Jag gillar verkligen den gula krukan(?). Den har en väldigt fin gul nyans! Jag skulle gära gå på en keramikkurs igen, men som du säger så är det väldigt dyrt :(

Svar: Tack så mycket! Ja, det är det verkligen. Unika grejer är ju alltid kul! Ja, det är ju tyvärr ganska dyrt. Medborgarskolan tog 2200 tror jag + lera. Men jag såg andra (folkuniversitetet tror jag) som tog ca. 4000 inklusive all lera. Men jag betalade bara 300 kr totalt för ler-kostnader, så tycker ändå det var värt!
Sofie Mortensen

Klassicisten

12 Aug 2018 17:20

Åh vilka fina grejer! Har funderat på att gå en keramikkurs så himla länge men inte riktigt vågat :)

Svar: Då borde du testa! Det är bara jättekul och inget blir fel. En kan göra vad som helst! Och alla är inne i sina egna projekt och gör så fina saker. Jag blev så inspirerad av alla andra!
Sofie Mortensen

Grahnslöjd

15 Aug 2018 13:31

Har hållit på lite med keramik, det är kul men svårt:) Min favorit av dina alster är saltskålen med sked, hur fin som helst!!!

Svar: Ja, det är så kul! Jag tycker det var svårt att dreja, annars så känns det som att en inte riktigt kan göra så mycket fel. Det är bara att köra på och lappa och laga så mycket en vill med mer lera. Leran är ju väldigt snäll att arbeta med på det sättet! ;)
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej