På sista tiden har jag sett en del bilder på fina nätkassar bl.a. på nätet och i serien The Handmaids tale, och jag tycker de är så fina! Men jag tänkte att det borde en väl kunna göra ganska enkelt själv eller? Och när min mamma berättade att hon hade köpt en nätkasse så bestämde jag mig för att testa att göra en egen.
 
 
Så jag bläddrade lite bland mina handarbetsböcker men hittade inte nåt som var riktigt som jag tänkte mig, så jag fick vända mig till internet. Där finns det ju en hel del, men den som jag tyckte bäst om var ett mönster från Fredrikas och Josefines julkalender, på en virkad nätkasse. Precis en sån vill jag ha!
 
 
Det var ett lätt mönster att följa och den blev jättefin, men jag tyckte den första jag gjorde blev lite för liten, så jag försökte göra en som skulle vara dubbelt så stor, men den blev hel-knasig och för stor istället.

Den fick repas upp, och nu har jag gjort en som känns lagom för mig! Äntligen!

 
 
Under skapandet av den härkassen har jag kunnat bocka av några rutor på min sybingo-bricka; Skapa i solen, skapa något av garn och skapa något utifrån ett färdigt mönster.
 
 
Nu är jag super nöjd. Hoppas  att jag kommer kunna ta med min nya kasse till stranden i sommar. Och den första, lilla kassen, blev perfekt att förvara garnnystan (eller apelsiner) i.
 
 
DIY, handarbete, hantverk, nätkasse, sewityourself, sybingo18, sypeppen, virka, virkglädje,

4 kommentarer

Linnéa

04 Jul 2018 08:57

Det här är en av anledningarna till att jag önskar att jag hade tålamodet till att virka. Jag skulle så gärna vilja virka en nätkasse! Har du tänkt att virka fler i de andra färgerna som du visar på bilderna?

Underbara bilder förresten :) Näst första och sista bilden är så fina! Fotograferar du med en mobil eller en "vanlig" kamera?

Svar: Jag funderar på att göra fler små kassar i olika färger som en kan använda när en går och handlar, till att lägga lök och frukt i, istället för plastpåsar!
Åh, men tack så jätte mycket! Jag önskar att jag hade en riktig kamera, men än så länge fotar jag med mobilen. Tycker det fungerar ganska bra, men skulle va kul att få testa "på riktigt" ^^ Vad brukar du använda?
Sofie Mortensen

Linnéa

11 Jul 2018 12:56

Jag använder oftast min systemkamera och ibland mobilen. Det blir ju överlägset bäst bilder med systemkameran, men jag tycker det är så himla bökigt att behöva ladda upp bildena till datorn, ändra storlek på dem och sen lägga upp dem på bloggen. Så jag har funderat på att sluta använda systemkameran och fota med mobilen istället för att det känns lite smidigare.

Svar: Ja, precis! Bättre bilder med bättre kvalitet. Men det är ju så smidigt med telefonen som en ändå alltid har med sig. Men kvaliteten blir ju lidande...jag har ju inget val då, men du kan ju testa och se hur stor skillnaden blir?
Sofie Mortensen

Anonym

23 Feb 2020 10:41

Åh vad fin! Har du mönster till denna? :)))

Svar: Ja, visst! Jag utgick ifrån Sew it yourself's julkalender där de lägger upp lite mönster, men tror att jag gjorde lite ändringar för att få den lite större..Men här är länken till det mönstret! Hoppas du får till en fin kasse! :D https://withheartshapedbruises.blogg.se/2017/december/hur-du-virkar-en-natkasse.html
Sofie Mortensen

Anonym

25 Feb 2020 19:04

Tack snälla för svaret! 😍

Kommentera

Publiceras ej