Min allra första, riktiga makramé-väggbonad är klar!

Den här väggbonaden är skapad efter ett mönster av Fanny Zedenius. Jag känner mig inte tillräckligt hemma i makraméns värld än, för att våga mig på egna mönster, så det är skönt att ha något att utgå ifrån.

 
 
Den är gjord av bomullssnöre i en naturvit nyans, som finns att köpa på t.ex. Panduro. 

 Just den här bonaden består bara av knutar som kallas vänsterslagen makraméknut, som upprepas i olika kombinationer för att skapa ett slags romb-mönster.

 
 
Det här var en väldigt bra bonad att börja med, eftersom den bara består av en slags knut, men nästa gång vill jag testa nåt med lite mer variation! För en nästa gång blir det helt klart! Det är verkligen roligt med makramé!

Det är lite som terapi att lägga knut till knut och se hur det växer fram!

 
 
Det ända som är lite knöligt är hur man ska stå eller sitta. Det är lite jobbigt för armar och axlar att stå och knyta en längre tid eftersom en hela tiden håller ut armarna framför sig. Men en bra grej är att hänga upp knytstaven på en klädstång. Då kan en schysstera höjden vartefter som en knyter och bonaden växer fram. 
 
 
Frågan är bara var jag ska hänga alla väggbonader som jag kommer göra nu!
bohemisk, handarbete, inredning, knyta, macrame, makrame, sewityourself, skapa, skaparglädje, sypeppen, väggbonad,

1 kommentarer

Linnéa

17 Apr 2019 19:23

Jag undrar om det inte var just den sortens knut som jag använde när jag gjorde min makramé grej i lågstadiet 🤔

Svar: Det verkar vara den vanligaste varianten! Så det är mycket möjligt! ^^
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej