Nu är den till slut färdig!

 Det här har varit mitt stora sommar-projekt under semestern. Jag brukar nog sy 1-2 ggr per år, så det är alltid lite nervöst att plocka fram symaskinen och påbörja något nytt projekt.

Jag vill ju att det ska bli bra. Och allra helst så bra att jag kommer använda vad det nu är jag syr för något. (Så klart)

 
 
Tyget till den här kjolen har jag haft liggandes ganska länge i tyg-högen här hemma. Jag köpte det på en loppis för länge sen, och det är egentligen ett påslakan. Jag brukar hålla lite utkik efter just sängkläder med fina färger och mönster på loppisar, eftersom de ofta är billiga och man får mycket tyg!

För mig som är ovan, känns det inte heller lika "farligt" att klippa och sy i ett gammalt påslakan, som i ett nyköpt, dyrt tyg. Det gör inte lika mycket om det blir fel liksom.

 Men det här tyget tyckte jag så mycket om, att jag ville göra något som jag verkligen skulle använda!

Efter en del funderingar så föll valet på en kjol.

 
 
Jag har använt mig av Fredrikas guide till en veckad kjol för att konstruera min kjol. Det är en väldigt fin modell med fickor, knappar, veck och knytmidja.

Det är också en super bra guide, med länkar till hur en lägger väck och syr knapphål. Väldigt pedagogiskt!

 
Jag var bara osäker på hur mycket tyg det skulle gå åt till vecken. Men efter lite mätande, testande och veckande så slutade det med att jag helt enkelt använde hela lakanets längd, och veckade så gott jag kunde med det.

Och det blev ju perfekt! Vilken tur!

Vecken är lagda lite på måfå med bara hjälp av ögonmått, men jag tycker faktiskt att det blev väldigt bra!

 
 
Det mesta med den här kjolen är gjord lite på känn och måfå. Att bara testa och se, har lite varit mitt måtto under arbetet med den här kjolen!

Det har varit trixigt och lite krångligt, speciellt knapphålen!! Herre gud…att det ska vara så svårt? Så det har tagit tid, men det var ändå roligt att komma igång och sy lite igen. Det är något som jag skulle vilja göra mer, men som jag ändå drar mig för.

Men som med allt annat så blir man ju bättre med övning. Så det är bara att fortsätta öva!

 
Tänk att ett gammalt påslakan kan bli något så fint? Det här är något som jag verkligen ser fram emot att använda mycket!
 
 

 

Nu kan jag äntligen kryssa flera rutor på min blicka!

  • Skapa en kjol
  • Skapa en ficka
  • Skapa något somrigt
  • Skapa av loppismaterial
  • Gör en remake
  • (Skapa efter ett indiemönster, igen)
kjol, loppis, remake, sewityourself, siy, skapa, skaparglädje, sy, sybingo19, återbruk,

2 kommentarer

Annika

23 Aug 2019 15:13

Så fin och kul att använda ett gammalt lakan! Tycker kjolen ser jättefin ut!

Svar: Ja, eller hur? Så bra att man kan använda sånt man redan har hemma! Tack så mycket! :)
Sofie Mortensen

Linnéa

28 Aug 2019 21:02

Den blev väldigt snygg alltså! Så enkelt att göra något fint av ett simpelt påslakan :D

Svar: Ja, det blev över förväntan! Tusen tack! ;)
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej