Jag bara älskar den här koftan!

Målet var att bli färdig till jul, och det gick ju bra! Jag var till och med klar lite innan! Perfekt!

 Det här mönstret kommer från Yll & tyll, och koftan heter Dorothea. En ganska enkel, klassisk modell med flätor och hålmönster på framsidan. Ryggen är helt slät.
 
 
 
Jag visste att jag ville göra den i grönt men jag fick leta läänge efter den perfekta nyansen. Jag finkammade internet, och kollade efter inspiration med ingenstans hittade jag den där mörka, djupa smaragd-färgen som jag var ute efter.
 
 
 
Men det lönade sig att ha lite is i magen och avvakta, för på Sy & hantverksfestivalen hittade jag precis den färg jag var ute efter. Den fanns hos Tant Kofta. Ett fantastiskt mjukt ullgarn i färgen Granskog från färgkartan Färgspel.

Det var verkligen det perfekta garnet för den här koftan.

 
Färgen visade sig dock vara väldigt svår-fotad, bilderna gör den verkligen inte rättvisa. Djupet i färgen kommer inte fram, och jag fick ca. 5 olika gröna nyanser med kameran, men jag hoppas att färgen i alla fall går fram på någon bild.
 
 
 
Ärmarna fick jag förlänga. När jag stickat de angivna cm, så kändes det väldigt kort. Egentligen gillar jag lite kortare ärmar, men nu hade jag bestämt mig för att ha långa. Tror jag fick lägga till 7 cm, och då blev de perfekta!
 

 
Dorothea blev verkligen en perfekt jultröja. Garnet känns super mjukt och varmt. Lite som att ha på sig en kram.

 

dorothea, handarbete, hantverk, knitt, knitter, knittersoftheworld, knittinglove, kofta, sticka, stickare, stickglädje, yllochtyll,

3 kommentarer

Linnéa

22 Dec 2019 20:36

Vilken fin kofta! Jag har funderat på att sticka en kofta i just smaragdgrönt och blir lite sugen på att sticka en exakt likadan kofta 😊

Svar: Det är en såå himla fin färg!! Men som sagt, lite svårt att hitta riktigt rätt nyans ;)Och koftan sitter jätte snyggt!
Sofie Mortensen

Linnéa

22 Dec 2019 20:36

Vilken fin kofta! Jag har funderat på att sticka en kofta i just smaragdgrönt och blir lite sugen på att sticka en exakt likadan kofta 😊

Annika

28 Dec 2019 10:44

Alltså den är SÅÅ fin! Även om du säger att du inte riktigt får till färgen på bilderna, men älskar färgen på bilderna ändå. SUPERfin!

Svar: Åhh, så bra! :) Kanske inte blev så illa som jag trodde? Jag älskar också färgen!! Taack så mycket! ^^
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej