Jag tycker det är såå härligt när man äntligen kan plocka fram alla härliga sommarklänningar ur garderoben, och ut i ljuset igen!
 
De hänger där så fint på sina galgar under höst och vinter, men under det mörkare halvåret så har jag svårt att hitta tillfällen att ha de på mig. De där luftiga, färgglada, blommiga kjolarna får hänga kvar och byts ut mot mörkare färger och dovare mönster.
 
 
Men kanske är det så det ska vara? Och många känner nog igen sig. Mode-branschen försöker ju få oss att helt byta garderob varje halvår. Men kanske är det inte en så konstig tanke i grunden?

En vinter garderob och en sommar garderob.

Allt behöver man ju inte byta ut! Man måste ju tänka hållbart och använda det man har. Men precis som humör och energi skiftar i takt med årstiderna så förändras mitt tycke och min smak.

Jag vill känna olika smaker i min mun beroende på om det är varmt eller kallt ute, och jag vill känna olika material mot min kropp.

 Så klart kräver ju vinterhalvåret varmare kläder, men det handlar också om färg och form.

 
Ett tips om man vill uppdatera sin sommar (eller vinter) garderob är att anordna kläd-bytar-träffar med sina vänner. Om det ändå är fest, tebjudning eller syjunta så passa på att ta med de där kläderna du tröttnat på och rensat ut för länge sen. Kanske är det precis det plagget någon annan saknar i sin garderob?
 
 
Men det måste också få vara okej att inte använda alla kläder hela tiden, åter om. För ibland behöver något ligga hopvikt i en byrålåda ett halvår innan det kan uppskattas igen.

 Det har hänt att jag hittat ett plagg långt in i garderoben som jag glömt att jag hade (Okej, det har hänt flera gånger), och blivit jätte glad! Det blir som en överraskning, och känns som ett helt nytt plagg.

Så ha inte för dåligt samvete om du inte rensat ut garderoben på ett tag! Men kom ihåg att det kan vara värt att rota runt lite i den då och då!

 
Men just nu är det sommarklänningarnas tid.

Och lika härligt som det nu är att plocka fram de där fladdriga, blommiga kjolarna, lika skönt kommer det vara att rota fram stickade koftor och halsdukar när hösten börjar närma sig.

 
bohemisk, fashion, kläder, klänning, mingarderob, mode, sommar, sommardagar,

Kommentera

Publiceras ej