Jag har några disktrasor som jag stickar sedan tidigare, men nu kände jag att det var dags att fylla på förrådet lite.

Det är så himla bra med stickade trasor, men jag vill gärna byta lite oftare än vad jag gör nu.

 
 
Man kan ju sticka ganska fritt när man gör trasor. Det är inte så noga (man ska ju bara torka upp smuts med dem), och det gör det här till ett lätt och prestigelöst projekt.

Men om man vill lägga lite mer tid på att göra extra fina trasor så kan man ta sig en titt i boken "Lättstickade disktrasor" av Helle Benedikte Neigaard. 

 
 
Jag hade sneglat ganska länge på den boken, och tillslut så lånade jag den äntligen på biblioteket (borde verkligen utnyttja biblioteket ännu mer!).

I den finns jättefina mönster som är lätta och roliga att sticka.

Det här har varit ett perfekt titta-på-TV-projekt för mig!

 
De här superfina disktrasorna är stickade i bomullsgarn med stickor nr. 3.  Bomull är bra på att suga upp vätska, och finna i många olika färger, vilket gör det till ett bra tras-garn. 
 
 
 
Jag är super glad över dessa! Så fina mönster! Jag tror faktiskt att jag ska sticka några till. En kan aldrig ha för många disktrasor!
 
 

Tips! Egenstickade disktrasor är perfekt som personliga presenter. Till exempel som gå bort-present eller inflyttningspresent.

5 kommentarer

Grahnslöjd

17 Jun 2019 18:23

Jag brukar kroka disktrasor men nu fick jag lust både att låna boken du skrev om samt att sticka några - jättefina mönster!!

Svar: Ja, det brukar fungera bra. Jag brukar slänga ner diskborsten också och koka den med! ^^ Super fin bok! Rekommenderar verkligen! :D
Sofie Mortensen

Annika

17 Jun 2019 18:30

Vad roligt med egna disktrasor! Jag har virkat en disktrasa en gång men tyckte inte den fungerade så bra att suga upp vatten. Vad använder du för garn?

Och ja biblioteket är ju super egentligen! Jag har också tänkt på det flera gånger att man borde låna mer!

Annika

17 Jun 2019 18:32

Haha det stod ju vad du hade för garn. Mitt huvud hängde inte med där! Men ren bomull alltså, jag hade något bambu/bomullsgarn till min minns jag. Kanske får prova med ren bomull då :)

Svar: Haha! Ja, precis! Det tycker jag fungerar riktigt bra! :D
Sofie Mortensen

Linnéa

17 Jun 2019 19:01

Jag har varit lite sugen på att sticka egna disktrasor, men jag tycker inte om att sticka i bomullsgarn. Tycker det är alldeles för stelt. Tills jag hittat något annat man kan sticka disktrasor i så blir det inga trasor för min del ;P

Svar: Haha! Ja, du får leta vidare efter något annat då istället! ;)
Sofie Mortensen

bylijo.se

30 Jun 2019 15:01

Vilka fina disktrasor. Jag har länge tänkt att sticka disktrasor men har inte kommit mig för. Jag får ta tag i det sommar.

Svar: Ja, men gör det! Det är ju ett perfekt litet arbete att ta med sig till t.ex. stranden eller på annan utflykt! Och så går det ganska snabbt att göra! :)
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej