Jag har stickat Fredrikas Nyponsocka!
Tack Fredrika för fint och tydligt mönster! 
 
 
 
Det är ett så mysigt mönster, och jag är så glad att de blev färdiga just nu när det har blivit lite kallare och höstigt. Det är ju nu som man kan plocka fram alla mysiga sockor, halsdukar och stickade tröjor. En stickares högtid alltså!
 
 
 
Jag har stickat dessa i Socki fine från Adlibris. Och grått och orange är ju perfekta höstfärger!

Mönstret är enkelt men fint och effektfullt.

Men det roligaste var att jag fick prova två nya tekniker som jag aldrig testat förut! Sockorna stickas nämligen från tån och uppåt. Då börjar man med att lägga upp maskor med hjälp av Judys magic cast on (kolla youtube), vilket jag aldrig sett förut.

Sen stickas också en istickshäl, vilket innebär att man först stickar hela sockan, och sen plockar upp maskor för hälen och stickar den sist. Också nytt för mig.

 
 
Jag valde att sticka med strumpstickor istället för på rundsticka som rekommenderas i mönstret, och det fungerade bra! Men jag valde att bara använda fyra stickor och lägga sockans ovansida på en sticka, och dela uppundersidan på två.
 
 
Det kluriga var att jag fick sticka om resor-skaftet några gånger eftersom det blev för tight, sen fick jag göra om avmaskningen några gånger också för att få den tillräckligt lös. Men det blev ju bra till slut!
 
 
Jag är så glad att jag tog mig ut i skogen för att fota Nyponsockorna. Det blev väldigt fina bilder, om jag får säga det själv!
 
 
Nyponsockan helt enkelt en perfekt höst-socka!
höst, natur, nyponsockan, sockar, sockor, sticka, stickare, stickglädje,

1 kommentarer

Linnéa

24 Oct 2019 14:28

Så snygga de blev i grått och orange! Jag försökte mig på dem förra julen, men fick dem aldrig att bli bra. Men jag blev lite sugen på testa igen nu när jag ser hur snygga dina blev 😍

Är det en slump att du la upp detta på raggsockans dag eller var det medvetet? 😉

Svar: Va? Haha! Nej, det var bara slump! Hade ingen aning! Men tänk så bra det blev ^^ Åh, det vore jätte kul att se hur dina blir i så fall!
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej