Den här tröjan stickade jag på i somras.

Det är efter ett mönster från boken Sticka retro av Eva Trozig, och är en kortärmad jumper i 50-talsmodell. Den är lite kortare i midjan och med holkärm. Jag hade nog tänkt mig ännu lite kortare midja, men jag är ändå väldigt nöjd med den här tröjan.

 
Den är stickad i babyull Lannet från Sandnes som är ett mjukt merinoull garn som går bra att tvätta i maskin. Den stickas på rundsticka i ett stycke, där man syr ihop ärmarna efteråt. Såklart valde jag att göra senapsgula kanter.
 
 
 
När jag blockade den här jumpern och skulle känna om den var torr, så visade det sig att jag visst inte tvättat händerna ordentligt efter att ha ätit spagetti och köttfärssås…Paniiik!! En stor såsfläck på sitt nya, vita stickade plagg är ju mardrömmen!  Men som tur var så gick det lätt att tvätta bort, men ändå!! Skräcken som infann sig var inte rolig! Phust! 
 
 
 
Trots att det nästan bara är slätstickning så tyckte jag att den här tröjan var väldigt rolig att sticka på. Den var snabbstickad och mönstret var enkelt, och så blev den ju väldigt fin! Det måste inte alltid vara så mycket trixiga tekniker och krusiduller. Det är också väldigt fint, men man ska inte underskatta det enkla.
 
 
Det jag gillar mest med den här tröjan är att det ju är en modell som passar till så himla mycket! Det känns som att man kan använda den i stort sett året om, och som passar lika bra med kjolen till kalas, som till vardags ihop med ett par jeans.
 
 
 
Om jag använder den här tröjan väldigt mycket, så kanske jag stickar en till i en annan färg! Så trevlig var den att sticka på.
höstpeppen, knitt, knitter, knittersoftheworld, knitting, knittinglove, siy, sticka, stickare, stickglädje, sypeppen, tröja,

3 kommentarer

Alicia Sivert

16 Sep 2019 07:59

Alltså såå fin och jag älskar de senapsgula detaljerna! Får lust att göra en prick likadan. Och vilka uuurfina foton!

Svar: Kan inte få nog av senapsgult! Speciellt nu under hösten!! Tack, snälla du för fina ord!! <3
Sofie Mortensen

Linnéa

17 Sep 2019 17:21

Så snyggt att blanda vitt och gult! Den känns festlig men samtidigt vardagsfin. Väldigt vackra bilder :)

Svar: Åh, tack så mycket, snälla du!
Sofie Mortensen

Annika

17 Sep 2019 20:28

Du passar verkligen i den och den är verkligen fin!
Kan tänka mig paniken med köttfärsfläcken :O Mardröm ju!! haha Tur det gick bra.

Svar: Haha! Ja, det var nära ögat! Tack så mycket! Jag är nöjd!
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej