Det här är något som jag velat visa lääänge, men så mycket annat har hela tiden  kommit i vägen.

Men här kommer det äntligen!

För några månader sedan så deltog jag i något som kallas för Fibreshare. Låter det bekant? Jag hittade det via instagram, och när förstod vad det innebar så ville jag direkt prova att delta.

Fibreshare är ett internationellt fiber-byte, där man anmäler vilken typ av material man vill ha och vad man handarbetar med. Sen skickar man, och får paket med sitt önskade material. Som en bokbytarklubb. Fast med garn!

Eller, inte bara med garn, det fanns ganska många olika teman att välja mellan:

Stickning

Virkning

Vävning

Spinning

Makrame

Punsch needle

Felting

Broderi

Man var tvungen att fylla i en ganska omfattande frågelista om material, färger, projekt, personlighet osv, allt för att få till en så bra match som möjligt. För sen paras man ihop med två andra deltagare; en kommer skicka paket till dig, och du skickar till en tredje person. Man kan välja om man vill skicka inom sitt land, eller internationellt.

 
Sen gäller det att kontakta sina partners, prata lite, kolla vad de gillar och försöka anpassa paketet efter deras önskemål. Instagram-snokande uppmuntras!

 Jag valde så klart stickning som tema, och plockade ihop ett paket med lite gott och blandat till min partner. Hon verkar ha blivit nöjd och har använt garn från paketet till flera projekt redan.

Men jag hade också väldigt tur med min andra partner. Jag skulle få paket från England, men det visade sig att hon var svensk. Vad är oddsen? Hon plockade i alla fall ihop ett heeeelt fantastiskt paket till mig.

 
Inuti den stora lådan fanns massa små paket!! Och hon hade valt lite katt-tema, eftersom hon sett att jag har Lovis.  Kolla bara på inslagningspapperet! Och med fint snöre om. Till varje paket hade hon också skrivit en liten lapp med info om innehållet och en liten hälsing. Så fint och genomtänkt.

Alltså det här kan vara det finaste paket jag någonsin fått…titta bara på alla godsaker?

 
 Vi börjar med garnet 
  • Två härvor handfärgat garn i merino/bamboo, 100g st. Mörkt röd och kopparbrun
  • En mindre härva naturfärgat garn från Yorkshire, 25g. Beige
  • Sockgarn från en av de större garnproducenterna i England, WYS (West Yorkshire spinners), 100g. Grön/lila
 
  Men jag fick ju massa annat också!
  •  Ett måttbands-armband. Så smart!
  • Egensydd projektpåse i kattyg! Hur fin?!

  • Caramel brownie te
  • Engelska kakor
  • Chokladtryfflar med bergamott

 
  • Och lite kattgodis till Lovis.

 Alltå, såååå himla fint paket! Jag har dock inte bestämt vad jag ska sticka än. Nu går jag bara och klämmer och luktar på garnet lite då och då. Men te och choklad har jag öppnat upp, och projektpåsen använder jag dagligen. Och Lovis gillar sitt paket hon också.

 
Jag kommer definitivt vara med i Fibreshare igen. Dom brukar sköra ett par,tre omgångar per år. Det så roligt att få så fina presenter, men det tar ju också ganska mycket tid och tankekraft att plocka ihop ett så fint paket som möjligt till någon annan. Det kan ju också bli ganska dyrt, även om de uppmanar folk att plocka från sin stash. Det finns faktiskt ett pristak, vilket kändes lite skönt. Jag minns inte summar nu, men för att fler ska våga vara med och inte känna för mycket press (vissa paket är enorma!!) så har de satt en prisgräns.

Jag rekommenderar i alla fall verkligen Fireshare. Så fint initiativ, och dom som driver det är så trevliga.

Så tips, tips! Håll utkik efter när nästa omgång drar igång om du är sugen på att byta lite garn.

 

 

fibreshare, garn, garngalen, stickare, timeknit,

3 kommentarer

Beatrice

21 Aug 2020 15:46

Åh, så kul! Jag har tittat lite på det, men eftersom jag typ inte har några pengar så har jag inte vågat hänga på, hehe. Men det ser ju verkligen JÄTTEMYSIGT ut!

Svar: Ja, det är ju det där med pengar...men som sagt, man kan ta mkt av sånt man har hemma och måla något fint kort kanske? Och bara köpa till något litet och porto.
Sofie Mortensen

Annika

22 Aug 2020 14:40

Aså SÅ fint paket du fick och projektpåsen är ju helt underbar! <3 Jag var med en gång för ett år sedan också, det var roligt men som du säger går det åt rätt mycket tid till att fixa ihop ett paket. Jag fick min båda mina fibrefriends i usa vilket gjorde det rätt krångligt med frakten. Tror tom jag valde europa men det finns ju ingen garanti på att få det. Men tror att lite fler som är med är stickare än virkare också. Men hur som helst det var superkul upplevelse och jag fick också ett himla fint paket.

Svar: Åh, vad roligt att höra! Ja, dom försöker väl pussla ihop folk så gott det går! Hehe! Och att skicka till usa är onekligen lite krångligare. Men så får man också kanske sånt som man inte får tag på i Sverige? Så roligt att få presenter! ^^
Sofie Mortensen

Linnéa

28 Aug 2020 13:56

Alltså färgen på det röda garnet är så fin!! Jag har kollat på detta ett par gånger, men jag har känt att det varit lite för tidskrävande. Så det har aldrig blivit av. Men hade det funnits en svensk variant på detta hade jag kanske deltagit.

Svar: Ja, det tar ju ganska mkt tid. Vet inte om det finns något liknande inom Sverige? Det borde ju göra! Och även om man önskar att få skicka inom sitt eget land (som jag gjorde och fick) så är det ju ingen garanti att man får det. Men det va väldigt roligt!
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej