Först vill jag bara berätta att jag denna månad fått äran att bli månades sypeppare hos Sew it yourself! Det finns en liten intervju med mig att läsa på Fredrikas blogg, så kolla gärna in den och kolla in månadens (super bra) tema för Sypeppen!

Tips!

 

...Men nu till vad som kanske är koftornas kofta.

 Den här koftan jag har suktat länge efter. Det är så många som har stickat denna och jag har tittat på otaliga bilder, färgkombinationer och sökt efter inspiration. Och till slut blev även min klar; Srobet cardigan från Mille Fryd Knitwear!!

Tada!!

 
Så himla härlig! Den har verkligen blivit min nya favvo-mys-kofta. Den är stor, varm, lurvig och ljuvlig.
 

 Men några missöden var ju tvungna att ske på vägen.

Till att börja med så hade jag av någon anledning fått för mig att den stickades nerifrån och upp och började därför med den färg jag ville ha längst ner. Men vid färg två så upptäckte jag att "eee…nehepp…så var det visst inte. Den här stickas ju uppifrån och ner." Så hela min färgplan blev förstörd! Och alla säger ju att mohair är nästan omöjligt att repa, så jag fick bara acceptera den nya färgordningen.

Det tog ett tag…men sen kände jag mig okej med att ha den mörka blå som dominant. Planen från början var att låta den ljusblå vara "huvudfärg" för att få en lite ljusare, luftig kofta. Men, men…

 Halvvägs genom stickningen blev jag extremt osäker på den färgkombination jag valt. Jag tyckte inte att färgerna harmoniserade, och speciellt var jag skeptisk mot den roströda/orangea. Den där terrakottanyansen stack ut så mycket från de andra tyckte jag....

Man jag bestämde mig bara för att fortsätta. Jag hade ju inget annat garn att använda.

Och se så bra det blev!? Nu bara älskar jag de här färgerna, och det blev just så som jag tänkte mig. Nu fattar jag inte varför jag var så tveksam!

 
 Jag ville ha en riktigt stor kofta som jag kunde svepa in mig i under kalla kvällar och kyliga morgnar, därför valde jag att sticka Sorbet i en stor storlek. Jag bestämde mig för st. L. Så här i efterhand kan jag erkänna att den blev liiite väl stor. Den är lite hängig över axlarna, men inget som stör för mycket. Jag stickade också en extra rand, för att få den ännu lite längre. Enligt originalmönstret kunde man välja på 4 eller 5 ränder, men jag stickade bara helt enkelt lite till, och det gick så bra så!
 
 
Jag älskar det lurviga mohairgarnet och de puffiga ärmarna. Och jag kan nog tänka mig att det blir en till Sorbet i framtiden. En i lite mindre storlek, och i kortare modell med färre ränder.
knitt, knitter, knittersoftheworld, knitting, knittingismyyoga, knittinglove, sorbet, sorbetcardigan, sticka, stickare, stickglädje,

4 kommentarer

Linnéa

08 Feb 2020 16:04

Så sjukt snygg! Fram tills du visade din version har jag bara tyckt att det är en fin kofta och inte mycket så mer. Men nu är riktigt sugen på att göra en själv 😅

Svar: Åååh, tack!!! :D Det är ett ganska enkelt projekt, så kan vara skönt att plocka upp när man inte vill behöva tänka så mycket. Men ack så snyggt det blir! Vore kul att se vad du i så fall tar för färger. Det är ju definitivt det svåraste med denna kofta! Haha!
Sofie Mortensen

Lisa

10 Feb 2020 11:56

Vilken mysig och snygg kofta :) Älskar verkligen färgerna kram <3

Svar: Åh, tack så mycket!
Sofie Mortensen

Heidi Wollum

10 Feb 2020 20:14

Den ser precis ut som en kofta man vill svepa omkring sig när det är kyligt ute. Jättefin!

Man kan repa upp mohair om man låter den vila i frysen i några timmar först:)

Svar: Jaha! Det var ett nytt tips! Det måste jag prova någon gång! Tack så mycket!
Sofie Mortensen

Alicia Sivert

24 Feb 2020 18:21

Ååh så fin den är, det roströda är verkligen pricken över i. och så roligt att du stickat Sorbet! Jag har varit sugen på den sen några månader tillbaka då jag såg den utställd i min favvogarnbutik. Nu har jag precis (idag!!) lagt upp maskor till en Balloon cardigan av Petiteknit men Sorbet står högt på listan för framtida projekt. Hur sjutton man nu väljer färg bara!?

Svar: Åh, en Balloon skulle jag också vilja ha! Så härliga ärmar! Men jaaa! Är ju nästan helt omöjligt att välja färger till en sån här kofta!! Tror man behöver sticka flera stycken för det finns så många fina kombinationer man vill testa och ha i sin garderob! ^^
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej