Jag har sytt en klänning!

Ni kanske vet att jag sällan syr, och att jag inte känner mig så bekväm framför symaskinen, så detta är en stor grej för mig!

 
Det här gulliga äppel-tyget har jag haft i många år! Jag har alltid vetat att det ska bli en klänning tillslut, och nu hände det äntligen.

Mönstret kommer från Stoff o stil, och är en enkel omlott klänning. Det stod svårighetsgrad "Easy" på mönstret. Bra, tänkte jag. Den tar vi!

Men är det verkligen ett nybörjarprojekt när man måste ha mellanlägg? Haha! Det stoppade i alla fall mig ett tag, för då var det ytterligare en grej jag behövde införskaffa.

 
Jag är verkligen ovan vid tankesättet kring att sy. Det är uppbyggt på en helt nytt sätt för mig. Det här med sömsmån, trådraka och räta mot räta, som är helt självklart för "syare". Allt kräver ett extra tankevarv i mitt huvud innan jag är med på vad jag ska göra och hur. Och speciellt hur allt är uppbyggt och hur det hänger ihop.
 
 
Men det blev i alla fall en klänning. Och den blev fin! Jag är faktiskt rätt nöjd, och äppel-tyget va ju perfekt för den här klänningen.
 
 
Hoppas att jag får många tillfällen att bära den i sommar, och med ett par varma strumpbyxor fungerar den ju i höst också.
klänning, memade, omlottklänning, sewing, sewityourself, sy, sypeppen,

3 kommentarer

Evelyn

24 Jul 2020 23:04

Den blev superfin! Du har en sådan beslutsamhet och uthållighet, vadhelst du ger dig i kast med! Heja dej! 👍🤗💜

Svar: Ja, med lite hjälp och stöd så går väl de mesta! ;)
Sofie Mortensen

Linnéa

25 Jul 2020 13:26

Så fin, den sitter jättefint på dig! Det känns verkligen som den perfekta sommarklänningen 😊

Svar: Åh, tack så mycket! :D
Sofie Mortensen

Beatrice

13 Aug 2020 22:14

Ja, men den är ju underbar! Sitter som en smäck! Har fortfarande inte gett mig på något med mellanlägg, det låter jätteläskigt, haha! Men funderar på att våga mig på en omlott-kjol nu om jag hittar rätt tyg... Men just omlott känns så svårt på något sätt?! Har du också nåt hål för midjebandet som man trär igenom allting i? Eller är det nåt annat sätt som den stängs på, hehe?

Svar: Haha! Eller hur? Låter super läskigt. Men det gick bra! Det va ju inte så svårt! Nej, de här banden är fast sydda, så inget de dras igenom. En slitter på framstycket, och den andra på sidan, i midjan. Så knyter man bara ihop klänningen. Dock behövs en liten tyckknapp för att säkra att den inte glider upp...
Du har ju sytt en hel del fint i sommar ju! Tror n omlottkjol kommer bli super bra!
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej