Nu har jag äntligen invigt min Punch needle!

Så roligt att få testade på ett för mig, helt nytt hantverk! Har ni hört talas om eller sett punch needle?

Jag fick en punch needle i julklapp, men har inte kommit igång med det riktigt. Men tack vare Anna Sjösvärd så är jag igång! Jag såg nämligen på Instagram att Anna skulle hålla i en onlinekurs i punchneedle. Perfekt tillfälle att äntligen ta tag i den där nålen och få lära sig grunderna. Så jag anmälde mig.

 Jag rekommenderar verkligen detta! Såg att hon ska ha ett till kurstillfälle den 30 maj. Tips, tips! (men varning! Det är beroendeframkallande!) Det var en så bra kurs! Det är bara ett kurstillfälle via videolänk, men mer behövs inte, för det är egentligen inte så svårt. Jag tycker också att det fungerade väldigt bra med videokurs. Det var väldigt mysigt att sitta ensam, men ändå tillsammans och handarbeta.

Själva hantverket är egentligen inte så svårt. Först var det så klart lite trixigt att få det jämnt och fylligt, men man blev snabbt bättre, och i slutet av kurstillfället kunde jag redan se en stor skillnad från de första stygnen till de sista. Och det går så snabbt! Man ser så snabba resultat, vilket är extremt tillfredställande. Det är super kul att man täcker en stor yta på ganska kort tid.

 Som garn använde jag Svensk ull (rester från Julvanten) och lite annat restgarn som jag hittade här hemma, och det fungerade jättebra.

 

Jag tycker att punch needle är lite som magi iom att stygnen inte går upp, utan stannar kvar! På ena sidan blir ett klassiskt stygn, och på andra sidan en öggla eller bubbla. Det är vanligtvis den bubbliga sidan som man använder som framsida, men det går att blanda de olika teknikerna genom att vända på tyget för att få olika effekt och kontrast.

Det här var mitt allra första försök med punch needle, och detta är inget som ska sparas, utan det här tillfället såg jag bara som övning. Det röda fältet gjorde jag först, och man kan se att det är lite glesare. Men jag kom ganska snabbt in i rätt "takt", och det gröna som gjordes sist, ser mycket fylligare ut! Så nästa gång blir det mer på riktigt. Med ett tydligt mål.

Flera kursdeltagare berättade att de skulle göra kuddfodral, och nu håller någon på med ett par tofflor! Coolt! Men jag tänker först och främst testa att göra lite tavlor eller konstverk.

Är det någon mer som har testat punch needle? Vad tyckte ni?

handarbete, hantverk, punchneedle, skapa, skaparglädje,

Kommentera

Publiceras ej