Trots vinterlandet vi lever i just nu, har jag så smått börjat planera lite stickning inför vår och sommar. Det är ju många somrar man tänkt påbörja ett linne eller t-shirt, men inser att då skulle de ju bli klara lagom till att sommaren är slut! Vill man bära stickade plagg under vår och sommar så borde man ju egentligen börja sticka på dom i början av våren. Så det här året är jag ute i god tid. Och faktum är ju att man kan använda stickade, kortärmade tröjor även under vinterhalvåret, under en tjockare tröja eller kofta. Så varför inte?

 

 

Jag började med en Ankers sommartröja av Petite knit, i svart garn av bomull och lin.

 Måste erkänna att denna inte var speciellt rolig att sticka, så det tur att den blev fin. Det är en väldigt enkel modell med mestadels slätstickning och en rak passform, så det är inte mycket som händer, förutom i oket.

Jag har garn till en naturfärgad också, men funderar på att testa något annat t-shirt-mönster istället. Jag har bland annat spanat in Skagen tee eller retro buton top från Witre design, eller kanske Genivera tee från Fabel knitwear?

 
Är det någon som har fler tips på bra sommar-sticknig?
ankerssommartröja, ankerssommerbluse, knittersoftheworld, petiteknit, sommarstickning,

1 kommentarer

Linnéa

09 Mar 2021 15:28

Små saker som sockor och vantar är bra att sticka på sommaren :) Det blir liksom inte varmt i knät av allt tyg.

Svar: Ja, det är sant! Man kan passa påatt ladda upp med sånt in för vintern! ;)
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej