I december försöker jag alltid hitta någonting "juligt" att läsa för att komma i stämning. Men det brukar vara lite klurigt, och inte så lätt att hitta. Men i år så har jag laddat upp ordentligt, och tänkte tipsa om lite julläsning och vart en kan hitta dem.

 
 Bokhandeln har i år laddat upp med en del så kallade "Chistmas books". Det har länge varit en grej i England men nu har det kommit till Sverige, vilket jag tycker känns roligt. Det är oftast lättsamma, romantiska, komiska "feelgood" böcker i pocketform. Rätt så förutsägbara och med stereotypiska könsroller, men lättlästa och ändå väldigt mysiga.
 
 
 
Här har vi tre varianter av romantiska "feelgood christmas books":

 

En engelsman i Paris av Nicolas Barreau 

Historien kretsar inte kring jul, men utspelar sig i ett snöigt Paris och under julhelgen. En kvinna läser en bok som verkar handla om henne själv, och försöker få kontakt med den mystiske författaren. Finns längre recension → här 

 

Snöfall, mirakel och frusna hjärtan av Claire Sandy 

Denna läser jag just nu. Asta tvingas motvilligt återvända till sitt barndoms vintriga Irland för att undersöka en gråtande madonna staty. Kanske kan hon passa på att tina upp sitt frusna hjärta?

 

Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan

Det närmar sig julmarknad i den lilla byn, men affärerna går inte så bra och ett oväntat telefonsamtal vänder upp och ner på tillvaron.

 

 

Julklassiker finns det en hel del. Såna som en kan läsa om varje år och aldrig tröttna på. Jag har två julhistorier som jag vill höra varje år och det är Charles Dickens En julsaga, och Selma Lagerlöfs Legenden om julrosorna. En julsaga läser jag inte varje år, jag har läst den ett par gånger, men däremot så ser jag alltid någon filmversion av den. Det finns ju hundratals olika (bäst är Mupparnas julsaga med Michael Caine som Scrooge). Och Julrosorna brukar mamma få läsa för mig.

 
Här har vi några blandade gamla godingar och sagosamlingar med tema jul:

 

Julberättelser från svunnen tid av bla.

Hans Christian Andersen

Carl Michael Bellman

Heliga Birgitta

Viktor Rydberg

Esaias Tegnér

 

Julberättelser av Charles Dickens

Innehåller:

En julsaga

Mrs Ranfords nyårsmiddag

Klockorna

 

Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf

 Skräckromantik. Den försupne prästen Gösta räddas till livet och blir den av en grupp som kallas kavaljererna. En julnatt lockas han att skriva kontrakt med djävulen.

 

De vackraste julsagorna av Elsa Olenius

 Klassiska, vackra julsagor av bland annat

Selma Lagerlöf

Hans Christian Andersen

Astrid Lindgren

Elsa Beskow

Bröderna Grimm

 

Till sist har jag några lite alternativa böcker som ändå kan passa kring jul. Båda dessa har jag hittat på loppisar. Nu under december så brukar secondhand butikerna samla ihop alla sina julrelaterade böcker i en hylla, och där kan en fynda! Det var så jag hittade böckerna med samlade julsagor. Tips!

 

Om Jesus av Jonas Gardell

 Gardell tar med läsaren på spännande spaning efter den riktiga Jesus. Kan vi tänka oss Jesus som en förtidigt åldrad, kort och tandlös man?

 

Hercule Poirots jul av Agatha Christie

 Hela familjen är samlad. Men på själva julafton sker ett brutalt mord. Alla har motiv, alla har haft möjlighet, men alla har alibi. Hercule Poirot blir förtjust över att få lämna den dragiga, engelska julen framför brasan för att avslöja mördaren.

 

 

Hoppas i alla fall att någon fått lite läs-inspiration. Jag kommer inte läsa alla de här under december, det hinner jag inte. Men det är ju bara att spara tills nästa gång. Vad ska ni läsa i jul?

 

jul, julläsning, läsa, läsglädje, lästips, read,

Kommentera

Publiceras ej