Nu är det dags för en liten titt på min fina kofta som till slut, efter mycket om och men blivit klar. Och som jag trots allt är riktigt nöjd med!

 
För det har varit en del trassel med den här stickningen.
 
 
Det började ju med försenat garn och framskjutning av projektet pga det.
 
 
Men sen visade det sig att det var problem med själva mönstret också. Smilla, heter den här koftan, och stickas på rundsticka, nerifrån och upp, och med smock.
 
 
Det är den övre delen som stickats med smock-mönster, och det var inte så krångligt i sig egentligen, men eftersom jag fortfarande är en lite ovan stickare (detta är min andra kofta jag stickat någonsin) så vill jag ju dubbelkolla med mönstret hela tiden så att alla maskor, ökningar och minskningar stämmer. Men det är svårt att få mönster och stickning lika när de har skrivit fel i mönstret.
 
 
 
Jag kunde helt enkelt inte få det att stämma. Men jag fick väldigt fin hjälp i en garnbutik och tillsammans klurade vi ut hur jag borde göra för att få det att bli rätt. Ett tag trodde jag inte den skulle bli klar förens till jul, så blev det ju inte. Men jag fick göra två turer till butiken för hjälp innan allt föll på plats.
 
 
 
Sen så blev den mycket mindre än vad jag tänkt mig. Jag stickade efter storlek Medium, men den  ser mer ut som en Small. Jag var lite orolig först över att det såg ut nästan som en barntröja. Och den är ganska kort i armarna.
 
 
Men som tur är så gillar jag lite trekvartsärmar, och också när den är lite kortare i midjan. Och efter att ha pressat den lite, satt på knappat och tagit den på mig så såg det inte alls så pjåkigt ut! Det känns nästan som lite 40-tals stil i stickningen.
 
 
Det blev faktiskt riktigt fin!! Och alpacka garnet är supermjukt och varmt. Jag gillar den jättemycket, och kommer säkert använda den mycket i höst och vinter. Det här blir också mitt bidrag till den här månadens sypeppen. 
alpacka, handarbete, knitt, knitting, kofta, sewityourself, sticka, sypeppen,

6 kommentarer

Saran

15 Oct 2017 21:25

Bara att invänta känslan av snö :)

Superfin kofta, det är en jättefin modell. Jag kan inte sticka men beundrar de som kan.

Svar: Ja, men eller hur?! Nu kan vintern komma! ;) Men det är ju aldrig för sent att lära sig, vet du! ;)
Sofie Mortensen

Linnéa

16 Oct 2017 18:13

Vad fin den blev! Det blev väldigt snyggt med de ljusa knapparna :) Tycker du är väldigt duktig på att sticka koftor, de ser så jämna och fina ut.

Ja visst är det så irriterande när det står fel i mönstret! Det känns ju som en rätt så viktigt sak att korrekturläsa mönstret så att det stämmer ;)

Svar: Tack, vad snällt sagt! ^^ Ja, men visst blir man trött! Det borde de faktiskt göra!
Sofie Mortensen

Fredrikapåvinden

18 Oct 2017 08:22

Åh vad fin den blev Sofie! Sitter ju verkligen som en smäck och ger precis som du säger en 40-talskänsla. Så fint! Och vad bra att du kunde få hjälp i butiken så det blev rätt!

Svar: Tack, Fredrika! Ja, det var tur!! Annars vet jag inte hur lång tid det skulle tagit innan jag klurat ut hur jag skulle göra! ^^
Sofie Mortensen

Klassicisten

26 Oct 2017 20:27

Åh vad fin den blev! Så himla tjusig <3

Svar: Åh, tack så mycket! Ja, den blev bättre än jag trodde! ^^
Sofie Mortensen

Josefine Folkesson

29 Oct 2017 10:43

Jag orkar inte hur duktig du är på att sticka! Fattar inte att det här bara är din andra kofta? Den ser superavancerad och jättefin ut <3

Svar: Haha!! Åh, vad glad jag blir att du säger det! Det var ju lite klurigt, så det var bra att jag kunde få lite hjälp i butiken! Men jag blev faktiskt riktigt nöjd!! ^^
Sofie Mortensen

bylijo.se

08 Nov 2017 07:01

Koftan blev verkligen fin. Den ska du verkligen vara nöjd med Snyggt med smockstickning. Jag blev sugen på att göra klart en tröja som jag håller på med. Jag får ta tag i det. Liselotte, bylijo.blogg.se

Svar: Tack så mycket! Ja, den blev ända väldigt fin! Vad kul! Det tycker jag verkligen att du ska gör!! :D
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej