Jag har egentligen använt min nuvarande Bullet journal sen slutet av förra året, men jag tänkte ändå att det kan vara läge att ta en titt på hur jag lagt upp det nya året, och hur jag startat upp just den här boken. (ledsen igen för suddiga och mörka bilder i detta inlägg).
Det kan ju vara lite trixigt när man får en helt ny bok, och alla de där tomma bladen ska fyllas. Fyllas med vad? Och hur?

 Jag har lagt upp den här bulleten väldigt likt den förra. Några sidor har försvunnit (såna som jag inte använde i den förra), och lite nytt som jag vill testa har kommit till.

 
Som vanligt börjar jag med en översikt över hela året där alla månader är utritade och indelade. Här har jag använt samma upplägg som i min förra Bullet efter som jag gillade det och använde det väldigt mycket. Jag brukar ju rita upp månad för månad, men ibland behöver man anteckna något som ska ske länge fram, och då är det här uppslaget användbart. Så för man bara in det i den aktuella månaden sen när man ritar upp den.

 Längst ner har jag skrivit upp nära och käras födelsedagar och markerat dem med hjälp av en viss färg i kalendern.

 
 
Dessa sidor har jag också kopierat från tidigare journal. Här ska jag skriva upp och spara det bästa som hänt varje månad, plus en sida med sånt som gör mig glad. Jag älskar den här sidan! Tanken är att jag ska kunna fylla på med ord och meningar under året som går och läsa om ag behöver muntras upp lite.
 
 
 
Nästa uppslag innehåller några listor. En skaparlista där jag kan skriva upp allt som jag kommer på att jag vill sticka, virka, måla, brodera osv, så att jag t.ex. inte glömmer bort något fint mönster som jag sett, och sen kan jag kryssa för de projekt som jag faktiskt slutför.

Bredvid har jag skrivit en önskelista. Jag tycker alltid det är så svårt att komma på saker att önska sig till födelsedagar och jul, men här kan jag samla lite förslag så att jag faktiskt kan svara när/om någon frågar. Det kan också vara sånt som jag tänker köpa till mig själv, saker som jag vill unna mig.

 
Jag tycker det är roligt att skriva upp vilka böcker jag läser och lyssnar på. Det kan vara för att se hur många böcker man läst under året, vilka författade man tyckte om osv. Förra året läste jag t.ex. 14 böcker och lyssnade på 45 stycken. Eftersom jag lyssnar på så många så gjorde jag ett dubbeluppslag för dem, men tror att jag kommer behöva göra ett till…
 
 
 
Nytt för i år är min menslogg. Istället för att markera mensen på varje månadsuppslag så tänkte jag samla det på denna sida för att få lite bättre överblick. Då jag lag lättare se om den förskjuts, håller sig regelbunden osv. Jag har också lämnat några sidor tomma. Det kan vara bra att ha några extra sidor ifall man senare kommer på något man vill föra in i sin Bullet, men som passar bäst i början av boken. Eller om man behöver utöka sin boklista då…
 
 
 
Precis som tidigare har jag gjort en liten översikt över det gånga året för att sammanfatta, se tillbaka och få lite perspektiv. Vad var det egentligen som hände? Vad har jag åstadkommit detta år? Dels har jag en lista över vad jag skapat under året, och en lista med händelser, resor osv som jag upplevt under 2019. Jag har t.ex. börjat läsa historia på GU och gått med i en kör.
 
 
Sist blev det en liten välkomsthälsning till 2020, och en "make nine" sida. Det är något som har dykt upp överallt på instagram. Skapare som gör en lista på de nio projekt de helst vill skapa under året som kommer. Jag har inte lyckats bestämma mig för nio stycken än, så vi får se vad det blir. Men när jag klurat färdigt tänkte jag rita in dem här. Jag tänker mig mer att det ska bli som en inspirationstavla än projekt som jag "måste" hinna klart med. Men nio projekt som inspirerar mig just nu.
 
 
Det var det! Inte så himla många uppslag och ganska enkelt.

Förra året hade jag en sida för resor och några andra idéer jag sett på instagram och pinterest som såg så fina och smarta ut, men som jag sen aldrig använde eller fyllde i, så dom rensade jag bort nu. Man får helt enkelt testa sig fram tills man hittar det man tycker om och det som funkar för just en själv. 

Hoppas någon i alla fall får lite inspiration av detta!


 

Årsupplägg för Bullet journal 2019 

2020, bujo, bulletjournal, bulletjournaling, journal, kalender, planera, planner,

1 kommentarer

Linnéa

21 Jan 2020 20:01

Det är så kul att få se hur du använder dig av din bujo, även om jag själv inte alls använder min på samma sätt. Just nu använder jag den mest för att skriva listor på saker som jag behöver komma ihåg.

Svar: Åh, vd glad jag blir över att du tycker det är roligt att se lite bullet journal-grejer. Bli så osäker på om det är något som folik tycker är kul att läsa om. ^^ Men det är ju ett jätte bra sätt att använda den! Jag vet fler som inte har den som en kalender, utan mer för listor, tankar, idéer, och kanske lite dagbok ibland.
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej