Mitt bland all sommarstickning av linnen, t-shirts och västar så har jag hunnit med några babyset också.

 Detta lilla set kallas för släktens babyset och finns med i boken Sticka smått. Jag har gjort detta set en gång förut, som du kan se här. Nu var det dags igen. En barndomsvän till mig har nyligen fått barn, och jag skrev och frågade om jag fick sticka något till hens bebis, och det fick jag gärna göra.

 
Så jag rotade runt lite i mina garnkorgar och plockade ihop lite höstiga färger. För jag tänkte nog att det skulle bli lite väl varm för bebisen nu under sommaren, och att det skulle passa bättre med lite stickat till hösten. Därför stickade jag också lite större storlekar, eftersom bebisen skulle komma att växa en del till dess.
 
 
Det blev en röd kofta i alpacka, ett par sockor i merinoull, och en enorm (!) mössa i alpacka. Jag vet ärligt talat inta riktigt vad som hände med den här mössan. Jag började om tre gånger för att den blev så himla stor, och trots att jag trodde jag hade rätt masktäthet blev den ändå väldigt stor. Men, men. Då har bebisen något att växa i.
 
 
 
Bebiskläder känns så tillfredställande att sticka, det går så snabbt att sticka och blir så gulligt. Tyvärr växer ju bebisarna snabbt ur sina fina, handstickade kläder, men då tänker jag att de ju kan använda de små pytte-plaggen till dockor eller gosedjur istället.

 Men nu hoppas jag att detta set först får hjälpa till att hålla en liten babykropp varm under kyliga höstdagar.

babyknit, babykofta, babyset, bebiskläder, småstickat, stickasmått,

1 kommentarer

Annika

11 Aug 2021 19:51

Så fina! Jag har varit väldigt sugen på att sticka bebisplagg under sommaren. Har dock ingen bebis att ge de till i nuläget men tänker man kan sticka ändå och spara tills det händer.

Ja de växer snabbt ur men de fina är ju att de kan ärvas också, eller som du säger ha till gosedjur!

Svar: Ja, men om suget finns, så kör! Spara plaggen eller skänk till välgörenhet. Jaa! Väldigt fint att de kan ärvas!
Sofie Mortensen

Kommentera

Publiceras ej